Klasser / reglemente


REV 5. Uppdaterad 2019-01-06


Klasser / reglemente
Reglemente och klasser Burkarcupen 2.19.
Det finns alltid tolkningar i ett regelverk och det går alltid att tolka det olika eller
missförstå.
Läs hela reglementet innan du börjar ställa frågor.
Vid eventuella frågor ställs de allmänt i Burkarcupens Facebooksida.
Se till att ställa frågan i god tid och inte kvällen innan tävlingsdagen.
I samtliga klasser skall var och en ha som högsta prioritering att deltagande sker för att det är
roligt och säkerheten sätts alltid i första rummet.
Reglemente Burkarcupen 2018
Generellt:
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser bör utseendet efterlikna original.
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Standardklasser:
* Samtliga veteranskotrar i standardklasserna skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
* Märke, modell och årsmodell skall kunna styrkas enligt registreringsbevis och ej nyare än 1985.
Chassinummer/Identifieringsnummer på reg.bevis skall stämma med årsmodell 1985.
* Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor
eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte
modellen har det standard.
* Topplockspackningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd
modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
* Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri
uppdatering av styren ex fatbar. Följande är tillåtet: Styrhooks, Styrskydd, Styrhöjare,
Egentillverkade fotholkar.
* Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
* Original boggie får förändras/flyttas för att passa tillgängliga mattlängd.
* Fjädringsväg eller funktion får inte förändras. Tillåtet med kortare fjädringsväg
* Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från
uddalängds mattor till närmast uppåt/neråt.
Mattlängd får förlängas eller kortas ner till närmast tillgängliga standardlängd,
Ex: korta maskiner som har 289cm får förlängas till max 307cm.
Den maskin som har 345cm får inte förlängas.
Chassit ska förlängas eller förkortas med motsvarande längd som mattan.

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
* Valfri standard stålskida ska användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för att
passa skida. Spårvidd får inte ökas.
* Plastbelag får användas.
* Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
* Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
* Vevhus, cylindrar och topp får ej bearbetas på något sätt, inte heller sk blueprinting eller sk
gjutskägg. * Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för
motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
* Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
* Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” i standardklasserna.
* Original transmission skall användas.
* Utväxlingsförhållanden får ändras.
* Fri uppdatering av drivhjul.
Modifierade klasser:
* Tillåtet att använda valfritt chassie som förekommit i produktion före -85 och så länge modellen
tillverkats utan att förändras.
* Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
* Fri uppdatering av styre, drivhjul.
* Fri uppdatering av dyna, men den ska hålla originaldynans profil.
* Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
* Boggie får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna,
* Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -85 används så är det tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs med motsvarande längd.
* Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt.
Mattlängd får förlängas eller kortas ner till närmast tillgängliga standardlängd. Max mattlängd
345cm om inte originalmattan är ännu längre. Chassit ska förlängas eller förkortas med
motsvarande längd som mattan.
* Fjädringsväg eller funktion i boggin/framvagn får inte förändras. Tillåtet med kortare fjädringsväg
* Dubb endast tillåtet vid dragrace och isoval
* Transmission är tillåtet att använda från nyare maskiner i de modifierade klasserna. OBS, detta
gäller ej Classic 600-800
Tändning är fritt att byta till eftermarknadsprodukter, detta gäller ej Classic 600-800.
1.1 Klasser:
Enstånk
Motor: Vevhus skall vara från snöskoter före 1985. Cylindrar och topp är valfritt att byta/modifiera
inom årtalsbegränsning, även crosscylindrar tillåtet. Fri trimning.
Fri kubik, förgasare fritt, pipa fritt.Fri cc.
Chassie: Valfri bladfjädrad modell fram till 1985. Om modellen finns av nyare årsmodell och är
identisk med -85 så är det också godkänt.

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
Bladfjädrat eller gummibandstyp tillåtet. Stötdämpare skall vara av originaltyp.
Justerbara/isärtagbara stötdämpare är ej tillåtna. Originalboggie får byggas om för att anpassas
till modernare mattor. Boggie får flyttas i chassiet om original fjädringsväg behålles.
Ungdom -85 1 cyl F/A F/C,
12-14år (10år med särskilda villkor) Deltagare får tävla från de år (säsong) man fyller 12år t.o.m
de år (säsong) man fyller 14år. Målsman eller annan myndig person är ett krav vid anmälan på
varje tävling. Tävlingar före årsskiftet får tillräknas tävlingssäsongens år så samtliga deltagare
kan köra hela säsongen. De år (säsong) man fyller 15 år får man inte längre delta i
ungdomsklassen utan skall välja lilla standard.
Dam Standard 400cc -85
Från de år (säsong) man fyller 15år FC/FA. MAX 34mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni
VM.
Lilla Standard 400cc -85
Från det år (säsong) man fyller 15år FC/FA, MAX 34mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni
VM.
Stora Standard 500cc -85
FC/FA, MAX 38mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni VM.
Får köras av förare det år denne fyller 16 år.
Lilla Racer -85, Max 400cc
Serietillverkade F/A F/C motorer LC Max 400cc i sitt ursprungsutförande (det vill säga att
cylindrar, vevhus & toppar skall tillhöra samma motorserie).
Fri trimning. Bladfjädrat.
Tillåtet med dubb i dragracing och isoval.
Får köras av förare som fyllt 16 år.
Stora Racer -85
Fri cc, LC/FA/FC, Framvagn. Fri trimning. Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten.
Samtliga delar i vevhuset så som vevhus, vevaxel & vevstake skall matcha
årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från senare årsmodeller som passar utan
förändring i sin originalkonstruktion. Cylindrar/toppar får inte användas av senare modell om dem
inte tillverkats före 1985. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Tillåtet med dubb i dragracing och isoval.
Får köras av förare som fyllt 16 år.
Vid Crosstävlingar körs klasserna enligt bladfjädring/framvagn.
Lilla Racer: Samtliga Racermaskiner med bladfjädring.
Stora Racer: Samtliga Racermaskiner med framvagn.
Vid Dragrace/Backe/Snöoval körs klasserna enligt motoruppdelning
Lilla Racer: L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C MAX 600cc motorer i sitt ursprungsutförande
(det vill säga att cylindrar, vevhus & toppar skall tillhöra samma motorserie).
Stora Racer: LC 401cc och uppåt FA/FC 601cc och uppåt. Donationer mellan motorfamiljer
tillåtet.
Poängräkning
I varje enskild tävling utgår lika många cup-poäng i både Lilla & Stora Racer men man tävlar
ändå om samma totalresultat/poäng. Segrarna får tex 50p var i både Lilla & Stora Racer så efter
första tävlingen kommer 2 förare ha lika många totalpoäng i Racer.

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
Classic 600 -1995
* MAX 600cc.
Märke, modell och årsmodell skall kunna styrkas enligt registreringsbevis och ej nyare än 1995.
Chassinummer/Identifieringsnummer på reg.bevis skall stämma med årsmodell 1995.Tillåtet med
största överdim för originalkolv för skotermärket och motor.
* Får köras av förare som fyllt 16 år.
* Fri trimning av motorn men den skall tillhöra märke och modell. Motoralternativet till det chassit
skall ha funnits att köpa av konsument över disk.
* Max 40 mm förgasare samt endast tillåtet med valfritt singelrör/pipa.
* Motor skall vara tillhörande till skotermärke och modell.
* Fjädring: Originalboggie och framvagn tillhörande skotermodell skall användas.
* Fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras.
* Skotern skall efterlikna originalmodell.
* Motortyp får ej bytas under säsongen.
* Fri uppdatering av styre, variatorer, drivhjul, bromsar, dyna men den ska likna originaldynan i
färg och form.
* Original transmission skall användas, men utväxling får ändras.
* Fri uppdatering av skidor
* Ej tillåtet med eftermarknadständning
* Fjädringsväg eller funktion i boggin/framvagn får inte förändras. Tillåtet med kortare fjädringsväg
* Inga hemmatillverkade bränsletankar men vid byte ska den efterlikna original.
Classic 800 -1995
* MAX 800cc
* Märke, modell och årsmodell skall kunna styrkas enligt registreringsbevis och ej nyare än 1995.
* Chassinummer/Identifieringsnummer på reg.bevis skall stämma med årsmodell 1995.
* Tillåtet med största överdim för originalkolv, omfodring tillåten dock max 807cc, för skotermärket
och motor.
* Resultat till totalcupen räknas enbart fartgrenarna, dragrace och backe/hillcross.
* Fri trimning av motorn.
* Förgasare fritt
* Dubbelrör tillåtet
* Motor skall vara tillhörande till skotermärke.
* Fjädring: Originalboggie och framvagn tillhörande skotermodell skall användas.
* Fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras.
* Skotern skall efterlikna originalmodell.
* Motortyp får ej bytas under säsongen.
* Fri uppdatering av styre, variatorer, drivhjul, bromsar, dyna men den ska hålla originaldynans
profil.

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
* Original transmission skall användas, men utväxling får ändras.
* Ej tillåtet med eftermarknadständning.
* Fjädringsväg eller funktion i boggin/framvagn får inte förändras. Tillåtet med kortare fjädringsväg
* Eftermarknadschassin för dragrace är inte tillåtna.
* Får bara köras av förare som fyllt 20 år.
1. Styrkande av skoterns årsmodell och identitet
Det är förarens ansvar att kunna styrka skoterns årsmodell och identitet.
Chassiets årsmodell skall kunna styrkas enligt följande: Registreringspapper som stämmer med
chassienummer. Vid avsaknad av chassienummer gäller registreringspapper. Vid avsaknad av
registreringspapper gäller chassienummer.
Vid avsaknad av Registreringspapper samt chassienummer och /eller vid clonebyggen skall
chassiet matcha årtalsbegränsningen. Att slipa bort ett chassienummer är inte tillåtet och kommer
beivras.
2. Tilläggsregler (TR) Burkarcupen
2.1 Allmänt:
Maskinkontrollantgrupp bestående av minst 3 maskinkontrollanter
Maskinkontrollanter kan också ta hjälp av valfria personer vid kontroll.
* Maskinkontroller kan ske närsomhelst under tävlingsdag utan förvarning
Förarråd: Inte fastställt men samtliga maskinkontrollanter kan tolka reglementet även vid
utesluten närvaro av förarrådet. Endast ytterst tveksamma eller allvarliga fall lyfts upp centralt till
huvudarrangör för vidare diskussion. Vid utesluten närvaro av såväl maskinkontrollanter som
förarråd avgör tävlingsledaren.
Vid förfrågan skall samtliga förare vara detta tillmötesgående vid eventuell kontroll. Dessa besitter
full tolkningsrätt av reglementet. Respektera beslut och åtgärda eventuella brister enligt utfall.
2.2 Specifika TR kan komma att gälla för enskilda tävlingar gällande arrangörens
förutsättningar och tävlingsgren.
2.3 Besiktning:
Krav: Vagnsbok. Ingen vagnsbok med till besiktning = startförbud
Besiktning av maskinen ska alltid genomföras innan tävling enl. checklista i reglemente.
Förare ska ha sin vagnsbok med sig till besiktningen till varje enskild maskin. Personlig
utrustning kontrolleras fortlöpande under tävling i lineup. Besiktningsman utses av
Tävlingsledning. Besiktningen noteras i vagnsboken så att eventuella mindre brister kan
kontrolleras att dem är åtgärdade inför nästkommande tävling.
Om inte samtliga punkter enligt checklista är OK får deltagaren åtgärda och återkomma för
ny besiktning innan maskin godkänns för tävling. Fullgod besiktning skall vara gjord innan
tiden för besiktning går ut. Varje arrangör skall utföra besiktning enligt checklista.
Checklista besiktning: Motor/chassi ska stämma enligt reglementet.
Regnr/chassinr/årsmodell. Förgasare (Standardklasser), Startnummer, bromsar, nödstopp,
variatorskydd, skidor, styrning, vassa kanter, matta, personlig utrustning
(Hjälm, glasögon,
ryggskydd).

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
2.4 Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet,
"maskinkontrollanter" besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.
2.5 Vid överträdelse eller misstanke om reglementsbrott: Maskinkontrollant har befogenhet
att när som helst begära kontroll av maskin. Föraren/ägaren skall då på begäran vara
beredd att själv lyfta en cylinder för kontroll och om föraren inte har kunskap skall denne
vara med då kontroll utförs. Maskinkontrollanter ansvarar inte för återmontering eller
material så som packningar etc oavsett utgång av kontroll. Kontroller av motor görs alltid
efter tävlingens genomförande.
2.6 Beivrande av regelbrott: Om maskinkontrollanter finner maskinen, enligt
maskinkontrollantens tolkning av regelverket, falla utanför ramen kommer maskinen att
förbjudas fortsatt deltagande gällande tävling eller ges startförbud till kommande tävling
beroende av överträdelsens art. Placering/poäng från gällande tävling nollas om utfallet blir
förbud av fortsatt deltagande. Har deltagaren kommit till en final kommer ny deltagare flyttas
upp till dennes finalplats. Deltagaren kan inte beivras för föregående tävlingar då endast
misstanke utan belägg kan åläggas. Maskinen är välkommen med dess förare
nästkommande tävling om maskinkontrollantens krav om ändring uppfyllts. Deltagaren kan
därmed fortsätta sitt deltagande i cupen.
2.7 Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren för diskussion. Se till att det är en väl
befogad protest och tävlingsledaren har rätt att åberopa att handläggning av protesten skall
senareläggas. Vid tolkning av reglementet så kan arrangören eller protesten vända sig till
maskinkontrollanter.
2.8 Bryta tävling: Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare/tävlingsledare, kan när
som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand.
Arrangören är inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur
cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.
3 Maskin & Säkerhet
3.1 Startnummer: Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel.
Ska följa en standard. minst 15cm hög, fyllda siffror minst 20mm breda, väl brytande siffror
mot bakgrund gällande färg (Svart mot vit eller vit mot svart). Startnummer måste vara av
köpt modell. Inga tejpade siffror tillåts. Ej tillfredsställande startnummer innebär att
maskinen inte klarar besiktning.
3.2 Utrustning: Alla förare skall använda ryggskydd, rejäla skor, handskar och godkänd
hjälm enligt UN ECE regelverket. SIS godkänd gäller ej lägre som godkännande. (Ej
ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad modell). Skyddsglasögon och visir skall vara av
splitterfri modell.
3.3 Varmkörning: Vid varmkörning skall varmkörningspall med heltäckande skydd för
mattan användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Vid varmkörning
skall en hand på bromsen hållas och nödstopp vara kopplad till kläder/handled. Samtliga
maskiner skall vara konstruerade med handtag för att kunna lyftas upp på en
varmkörningspall vid besiktning. Överträdelse beivras. Upprepad överträdelse kan innebära
diskning från tävling.
3.4 Depåområde: I depån gäller gångfart. Nödstopp skall vara kopplad till kläder/handled.
Hjälm skall bäras vid körning i depåområdet. Överträdelse beivras. Upprepad överträdelse
kan innebära diskning från tävling.
3.5 Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter
primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt
alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina. Nödstoppslina skall vara
kopplad vid alla tillfällen maskinen är igång i anslutning till depå eller tävlingsområdet.
Överträdelse beivras. Upprepad överträdelse kan innebära diskning från tävling.
3.6 Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat
handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
uppdatering tillåts i samtliga klasser. Bromshandtag skall aldrig kunna nypas ända mot
styret.
3.7 Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan
fånga upp bråte som lossnar eller följt med in i mattan. Stänkskyddet skall vid obelastad
maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion. Maskiner som
utrustas med dubb skall ha förankrade stänklappar till chassiet. Se §3.14
3.8 Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell
skada inte glasbitar lämnar maskinen.
3.9 Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd
samt vara väl fastsatta. Original eller bättre räknas som tillfredsställande.
3.10 Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken.
Endast vid dragrace får skotern sakna bakljus.
3.11 Styrskidor: Styrskidor skall i framkant inte vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd
avrundning krävs. Original räcker i de flesta fall. Undantagsfall finns och måste då åtgärdas.
3.12 Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² skall täckas av galler
eller liknande material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.
3.13 Chassie: Inga vassa kanter får förekomma som kan skada dig själv eller annan förare.
Pakethållare skall avlägsnas. Dragkrok tillåten.
3.14 Dubbklass: Förare i dubbklass vid körning på Isovalbana skall klassens alla deltagare
bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Skydd skall också bestå av ett hårt
täckande skydd över bröst och rygg för att förhindra kross-skador och kroppspunktering. Ett
helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen
skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
4 Tävlingsgenomförande
4.1 Samtliga tävlingar genomförs enligt arrangörens beskrivning.
4.2 Dragrace körs enligt dragracingens upplägg med kvalkörningar och finalstege. Antingen
Pro eller Sportsmanstege, eller BC 2.18 Dragracingspecial med kval och C,B,A final med
runnerup.
4.3 Samtliga övriga tävlingsformer körs i heatform med heatpoäng där minst 10st går
vidare till finalkörningar. Antal startande efter rådande förhållanden. Tidtagning kan
förekomma som särskiljning vid lika poäng.
4.4 Burkarcupens startavgifter: 150kr varav 50kr tillfaller huvudarrangör av Burkarcupen
för samordnande av Burkarcupen centralt. 100kr går oavkortat till tävlingarrangörens
kostnader.
4.5 Licens: Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS Svenska
Motorsportsalliansen vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl
bil/mc tävlingar. Licens måste köpas innan tävling och kommer inte att försäljas på
tävlingsdagen av arrangören..Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt.
Helårslicens kostar 700kr.
4.6 Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på
tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast
två timmar, om inte annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart. Anmälan skall ske inför
varje enskild tävling.
4.7 Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av
fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar
heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså
minst en skoter var och per klass. För att kunna behålla poängen i cupen måste en och
samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart köras av samma förare. En exakt
likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att inte den med mer
ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för de olika
tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans. Undantag gäller för
tjejerna som har möjlighet att dela skoter med herrarna. Allt för att göra de lättare att få med
tjejer i cupen. Det åligger föraren att meddela starter vid deltagande i två klasser och
problem att hinna mellan.

REV 5. Uppdaterad 2019-01-06
4.8 Start: Vid samtliga starter används flagga eller startljus. Innan start skall starter påkalla
förarnas uppmärksamhet med att peka på dessa för att få bekräftelse. När startern har
pekat på första föraren i gällande heat är startproceduren igång och man kan således
dömas för tjuvstart om man hoppar fram. Variatorryck räknas inte som tjuvstart. Starter eller
tjuvstartdomare avgör varje enskilt fall.
4.9 Tjuvstart: Alla tävlingar skall hålla samma regler för tjuvstart förutom dragrace.
Vid kvalheat: Den som tjuvstartar skall bromsa ner till sist och får därefter öka farten.
I finalerna, C, B och A finaler, så avblåses heatet och samtliga förare kör om heatet. Straffet
för den tjuvstartande är att starta med nödstoppen i handen.
Vid dragrace innebär tjuvstart automatisk diskning i gällande heat under eliminering. Vid
kvalkörning på dragrace räknas tiden ändå.
4.10 Målgång: Då föraren är ett med sin skoter när han lämnar starten skall densamme
vara ett ekipage över mållinjen. Om du så bryter mållinjen med skotern på ryggen så
kommer du tilldelas målgång när skotern bryter mållinjen förutsatt att du är på/under/vid
skotern som en enhet.
Hela skotern måste således inte vara över mållinjen utan det räcker att ekipaget bryter
mållinjen.
4.11 Totalcupspoäng: Bästa resultat/tävlingar 4/4, 4/5, 5/6, 6/7Poängräkning i cupen sker
enligt följande:
01:a 50p - 02:a 44p - 03:a 40p - 04:a 36p - 05:a 32p - 06:a 28p - 07:a 24p - 08:a 20p - 09:a 16p
10:a 12p - 11:a 8p - 12:a 4p
Poängberäkning efter hur många deltagare som varit med
Så om det är 10 deltagare i en tävling så ger en första plats 50*1,1=55 poäng
Förutom sista tävlingen som ser ut såhär
01:a 65p - 02:a 57,2,8p - 03:a 52p - 04:a 46,8p - 05:a 41,6p - 06:a 36,4p - 07:a 31,2p - 08:a 26p -
09:a 20,8p 10:a 15,6p - 11:a 10,4p - 12:a 5,2p
Så vid 10 deltagare I sista tävlingen ger en första plats 60*1,1=71,5 poäng
Pokaler delas ut till 1,2,3 på samtliga tävlingar i samtliga klasser.
Minst 5 deltagare krävs för att tävlingen ska räknas i cupen
SM Pokaler delas ut till 1,2,3 för totala cupen i samtliga klasser
Särskiljning vid lika resultat: Vid lika resultat efter avslutande finaltävling väger sista deltävlingen
tyngst. Om detta inte kan tillämpas gäller följande: Flest segrar, bäst resultat 1:a, 2:a, 3:e tävling
osv. Delad seger.