Reglemente Burkarcupen 2020
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 respektive 1995”.
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
1.1 Klasser:
Enstånk
Motor: Vevhus skall vara från snöskoter före 1985. Cylindrar och topp är valfritt att byta/modifiera inom årtalsbegränsning, även crosscylindrar tillåtet. Fri trimning.
Fri kubik, förgasare fritt, pipa fritt.Fri cc.
Chassie: Valfri bladfjädrad modell fram till 1985. Om modellen finns av nyare årsmodell och är identisk med -85 så är det också godkänt.
Bladfjädrat eller gummibandstyp tillåtet. Stötdämpare skall vara av originaltyp. Justerbara/isärtagbara stötdämpare är ej tillåtna. Originalboggie får byggas om för att anpassas till modernare mattor. Boggie får flyttas i chassiet om original fjädringsväg behålles.
Tillåtet att använda valfritt chassie som förekommit i produktion före -85 och så länge modellen tillverkats utan att förändras.
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av styre.
Fri uppdatering av dyna men den får ej vara nyare än årsmodell 1999.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Boggie: får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -85 används är de tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs motsvarande.
Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Dubb endast tillåtet vid Oval och Dragrace.
Transmission är tillåtet att använda från nyare maskiner i de modifierade klasserna.
Fri uppdatering av drivhjul-
Tändning är fritt att byta till eftermarknadsprodukter.
Ungdom -85 1 cyl F/A F/C
12-14år (10år med särskilda villkor) Deltagare får tävla från de år (säsong) man fyller 12år t.o.m de år (säsong) man fyller 14år. Målsman eller annan myndig person är ett krav vid anmälan på varje tävling. Tävlingar före årsskiftet får tillräknas tävlingssäsongens år så samtliga deltagare kan köra hela säsongen. De år (säsong) man fyller 15 år får man inte längre delta i ungdomsklassen utan skall välja lilla standard.
Skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. Neutrala styrskydd tillåtet. Endast 22 mm styren såvida man inte använder ett original styre av grövre kvalité. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295 till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Lättare modifiering tillåten tex att räta ut ett styre, byta till annat likvärdigt styre eller dyna med original profil.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, så att portar ändrar vinklar eller förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga ”Racermaskiner” i standardklasserna.
Original transmission måste användas.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Dam Standard 400cc -85
Från de år (säsong) man fyller 15år
Samtliga veteranskotrar i standardklasserna skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: FC/FA. MAX 34mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni VM.
Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. Neutrala styrskydd tillåtet. Endast 22 mm styren såvida man inte använder ett original styre av grövre kvalité. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295 till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Lättare modifiering tillåten tex att räta ut ett styre, byta till annat likvärdigt styre eller dyna med original profil.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, får ej bearbetas så att portar ändrar vinklar eller förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga ”Racermaskiner” i standardklasserna.
Original transmission måste användas.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Lilla Standard 400cc -85
Från de år (säsong) man fyller 15 år
Samtliga veteranskotrar i standardklasserna skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: FC/FA, MAX 34mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni VM.
Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. Neutrala styrskydd tillåtet. Endast 22 mm styren såvida man inte använder ett original styre av grövre kvalité. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295 till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Lättare modifiering tillåten tex att räta ut ett styre, byta till annat likvärdigt styre eller dyna med original profil.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, får ej bearbetas så att portar ändrar vinklar eller förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga ”Racermaskiner” i standardklasserna.
Original transmission måste användas.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Stora Standard 500cc -85 FC/FA
Från 16 år
Samtliga veteranskotrar i standardklasserna skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: MAX 38mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni VM.
Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. Neutrala styrskydd tillåtet. Endast 22 mm styren såvida man inte använder ett original styre av grövre kvalité. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295 till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Lättare modifiering tillåten tex att räta ut ett styre, byta till annat likvärdigt styre eller dyna med original profil.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, får ej bearbetas så att portar ändrar vinklar eller förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga ”Racermaskiner” i standardklasserna.
Original transmission måste användas.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Lilla Racer -85
Max 600cc serietillverkade F/A F/C motorer LC Max 400cc i sitt ursprungsutförande (det vill säga att cylindrar, vevhus & toppar skall tillhöra samma motorserie).
Fri trimning. Bladfjädrat.
Tillåtet att använda valfritt chassie som förekommit i produktion före -85 och så länge modellen tillverkats utan att förändras.
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av styre.
Fri uppdatering av dyna men den får ej vara nyare än årsmodell 1999.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Boggie: får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -85 används är de tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs motsvarande.
Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Dubb endast tillåtet vid Oval och Dragrace.
Transmission är tillåtet att använda från nyare maskiner i de modifierade klasserna.
Tändning är fritt att byta till eftermarknadsprodukter. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Stora Racer -85
Fri cc, LC/FA/FC, Framvagn tillåten. Fri trimning. Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten. Samtliga delar i vevhuset så som vevhus, vevaxel & vevstake skall matcha årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från senare årsmodeller som passar utan förändring i sin originalkonstruktion.
Block,Cylindrar/Toppar får användas av nyare modell om dem började tillverkats i serieproduktion före 1985. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Tillåtet att använda valfritt chassie som förekommit i produktion före -85 och så länge modellen tillverkats utan att förändras.
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av styre.
Fri uppdatering av dyna men den får ej vara nyare än årsmodell 1999.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Boggie: får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -85 används är de tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs motsvarande.
Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Dubb endast tillåtet vid Oval och Dragrace.
Transmission är tillåtet att använda från nyare maskiner i de modifierade klasserna.
Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Tändning är fritt att byta till eftermarknadsprodukter.
Vid Crosstävlingar körs klasserna enligt bladfjädring/framvagn.
Lilla Racer: Samtliga Racermaskiner med bladfjädring.
Stora Racer: Samtliga Racermaskiner med framvagn.
Vid Dragrace/Backe/Snöoval körs klasserna enligt motoruppdelning
Lilla Racer: L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C MAX 600cc motorer i sitt ursprungsutförande (det vill säga att cylindrar, vevhus & toppar skall tillhöra samma motorserie).
Stora Racer: LC 401cc och uppåt FA/FC 601cc och uppåt. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
I varje enskild tävling utgår lika många cuppoäng i både Lilla & Stora Racer men man tävlar ändå om samma totalresultat/poäng. Segrarna får tex 50p var i både Lilla & Stora Racer så efter första tävlingen kommer 2 förare ha lika många totalpoäng i Racer.
Classic 500 F/A -95
Från 40 års åldersgräns
Skall vara en originalklass där det är enkelt att komma med familjeskotern eller prova på klass. Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga ”Racermaskiner” .
Förgasare: Original
UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte modellen har det standard.
Motorn skall vara av fläkt/fartvindkyld modell. Ingen trimning tillåten, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas. Exempel är ej tillåtet att ändra på portar, vinklar eller förändras på något sätt. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm
Dynor, huv och tank skall vara original. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. Neutrala styrskydd tillåtet. Endast 22 mm styren såvida man inte använder ett original styre av grövre kvalité. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej förändras eller bytas ut till annan modell än original.
Boggie: Original boggie skall vara original förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd, ex 320 till 325.
Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida av får användas men får inte modifieras.
Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Lättare modifiering tillåten tex att räta ut ett styre, byta till annat likvärdigt styre eller dyna med original profil.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Original transmission måste användas.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Classic 600 -1995
MAX 600cc.
16 år åldersgräns. ’
Skotern skall efterlikna originalmodell men fri uppdatering av styre.
Dyna och tank ska vara original
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt registreringsbevis ej nyare än 1995 och senaste registreringsdatum 951231. Chassinummer skall stämma med årsmodell 1995.
Fri trimning.
Fri uppdatering av bromsar och primärvariator.
Max 40 mm förgasare
Endast tillåtet med original avgassystem.
Motor skall vara tillhörande till skotermärke och modell. ex. Polaris XLT kan inte använda en Rotax motor.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Fjädring: Originalboggie tillhörande skotermodell skall användas, fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras.
Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Classic 600 Racer -1995
MAX 600cc.
16 år åldersgräns.
Fri trimning.
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt registreringsbevis ej nyare än 1995 och senaste registreringsdatum 951231. Chassinummer skall stämma med årsmodell 1995.
Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten. Samtliga delar i vevhuset så som vevhus, vevaxel & vevstake skall matcha årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från nyare årsmodeller som passar utan förändring i sin originalkonstruktion.
Block,Cylindrar/Toppar får användas av nyare modell om dem började tillverkats i serieproduktion före 1995. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Tillåtet att byta motor till annat fabrikat jämfört med chassitillverkare, årsm fram till -95
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av styre.
Fri uppdatering av dyna men den får ej vara nyare än årsmodell 1999.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Boggie: får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna.
Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -95 används är de tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs motsvarande.
Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Dubb endast tillåtet vid Oval och Dragrace.
Transmission är tillåtet att byta. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras. Ej nyare än 1995.
Classic 800 -1995
MAX 800cc
20 års åldersgräns.
Fri trimning.
Förgasare fritt.
Motor skall vara tillhörande till skotermärke ex. Polaris XLT kan inte använda en Rotax motor
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt registreringsbevis ej nyare än 1995 och senaste registreringsdatum 951231. Chassinummer skall stämma med årsmodell 1995.
Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten. Samtliga delar i vevhuset så som vevhus, vevaxel & vevstake skall matcha årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från nyare årsmodeller som passar utan förändring i sin originalkonstruktion.
Block,Cylindrar/Toppar får användas av nyare modell om dem började tillverkats i serieproduktion före 1995. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Fri uppdatering av styre.
Fjädring: Originalboggie tillhörande skotermodell skall användas, fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Skotern skall efterlikna originalmodell men fri uppdatering av styre
Eftermarknadschassin för dragrace är inte tillåtna.
Vid avsaknad av Registreringspapper samt chassienummer vid clonebyggen skall chassiet matcha årtalsbegränsningen. Att endast slipa ett chassienummer är inte tillåtet och kommer beivras.
Eventuell sk. Clonbyggen är tillåtet under följande förutsättningar: årsmodell -85 och äldre, föraren skall ha en likadan maskin där hemma men den är för fin för tävlingsbruk.?
2 Tilläggsregler (TR) Burkarcupen
Maskinkontrollanter kan också ta hjälp av valfria personer vid kontroll.
* Maskinkontroller kan ske närsomhelst under tävlingsdag utan förvarning
Förarråd: Inte fastställt men samtliga maskinkontrollanter kan tolka reglementet även vid utesluten närvaro av förarrådet. Endast ytterst tveksamma eller allvarliga fall lyfts upp centralt till huvudarrangör för vidare diskussion. Vid utesluten närvaro av såväl maskinkontrollanter som förarråd avgör tävlingsledaren.
Vid förfrågan skall samtliga förare vara detta tillmötesgående vid eventuell kontroll. Dessa besitter full tolkningsrätt av reglementet. Respektera beslut och åtgärda eventuella brister enligt utfall.
3 Maskin & Säkerhet
4 Tävlingsgenomförande
01:a 50p - 02:a 44p - 03:a 40p - 04:a 36p - 05:a 32p - 06:a 28p - 07:a 24p - 08:a 20p - 09:a 16p
10:a 12p - 11:a 8p - 12:a 4p
Poängberäkning efter hur många deltagare som varit med
Så om det är 10 deltagare i en tävling så ger en första plats 50*1,1=55 poäng
Förutom sista tävlingen som ser ut såhär
01:a 65p - 02:a 57,2,8p - 03:a 52p - 04:a 46,8p - 05:a 41,6p - 06:a 36,4p - 07:a 31,2p - 08:a 26p - 09:a 20,8p 10:a 15,6p - 11:a 10,4p - 12:a 5,2p
Så vid 10 deltagare I sista tävlingen ger en första plats 60*1,1=71,5 poäng
Pokaler delas ut till 1,2,3 på samtliga tävlingar i samtliga klasser.
SM Pokaler delas ut till 1,2,3 för totala cupen i samtliga klasser.
Särskiljning vid lika resultat: Vid lika resultat efter avslutande finaltävling väger sista deltävlingen tyngst. Om detta inte kan tillämpas gäller följande: Flest segrar, bäst resultat 1:a, 2:a, 3:e tävling osv. Delad seger.