Klasser / reglemente


2015 - Reglemente & Körschema

Barn upp till 11år.

Vi ska detta år införa en testa på för våra allra minsta. Detta är en testa på som kommer att kunna se olika ut inför olika deltävlingar utifrån arrangörens förutsättningar. Det är inte säkert att alla arrangörer kan tillhandahålla möjligheten men vi ska i största möjliga mån försöka tillgodose vår ädlaste framtid. Ett testa på i Bocksliden föregående år blev ett lyckat resultat och alla var överens om att nivån bör ligga på just testa på och att alla får köra efter sina egna förutsättningar.

Maskiner som får användas är skotrar som är för ändamålet anpassade. Mini 120, Kinabyggda, Kitty Cat osv.. Inte SnoSport eller dyliga. 
Vi sätter inga krav på standard osv då dem inte kommer tävla. Det kommer få träna så mycket som möjligt efter förutsättningarna.
Föräldrar är själva ansvariga för barnens deltagande. Ni som förälder kommer också att få stå till förfogande att hjälpa era barn genomföra träningen/testa på. Vi hoppas att detta kan vara det första steget att rätta in våra minsta på en väg mot ett genuint skoterintresse.

(Inga ändringar)
Ungdom -85, Deltagare får tävla från man fyllt 12år samt med målsmans påskrift och under dennes ansvar, 1 cyl, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare Max 34mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

(Ändrad)
Enstånk Mod -75, 1cyl, fri trimning, vevhuset skall vara från en snöskoter, FA/FC upp till -75, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor av stålmodell eller aluminium om modellen hade det original, styre och dyna får ersättas men skall vara av "veteranstuk". Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -75.

(Tillägg om dispans från 15år)

I Lilla standard kan man få tillstånd om målsman ansöker om dispens att köra från de år man fyller 15år. Detta för att få ett tajtare åldersspann och erfarenhetsnivå i ungdomsklassen samt att få in lite fler deltagare i lilla standard.

Lilla Standard -85, FC/FA, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare MAX 34mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Standard -85, FA/FC, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare MAX 38mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Fläkt Mod 76-85, Fri cc, Serietillverkade F/A F/C motorer i sitt ursprungsutförande, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, styre, dyna. Valfria stål/aluskidor. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Lilla Dam Standard -85, FC/FA, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare MAX 34mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Dam Racer -85, L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C motorer i sitt ursprungsutförande, Fri cc, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85. Omfodring tillåten, största överdim tillåten på standardborr.

Stora Racer -85, LC/FA/FC, Framvagn, Ombyggnad av/till framvagn tillåtet inom årtalsbegränsningar, Fjädringsväg inom årtalsbegränsningar. Kan dock komma att besiktas. Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85. Omfodring tillåten, största överdim tillåten på standardborr i tex 400cc L/C begränsning.

Stora Racer kommer delas upp i 2 klasser likt tidigare år när det gäller dragrace och backe.
Vid crosstävlingar så kommer det endast finnas en Stora Racer-klass oavsett motor/framvagn att anmäla sig till då 
inga bladfjädrade maskiner visat intresse. Blir det ändring kan jag ändra mig inför 2016.

Stora Racer 1: L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C 400cc och uppåt motorer i sitt ursprungsutförande.
Stora Racer 2: 401cc och uppåt LC/FA/FC. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.

I Dragrace och backe där klassen är uppdelad får samtliga deltagare i de båda uppdelningarna 50p för seger osv till den gemensamma cuppoängen i Stora Racer likt tidigare år.

I samtliga klasser utom Lilla och Stora Standard är tändning fritt att byta till eftermarknadsprodukter.
I samtliga klasser utom Stora Racer är framvagn otillåtet.
I samtliga klasser utom Stora Racer är allt annat än aluminium/stålskidor otillåtet.
I samtliga klasser uppmanas man att försöka hålla ett genomgående retrostuk på maskinerna. (Luddigt, men försök)
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande sker för för att det är roligt.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha säkerhet som högsta prioritering. Ingen seger är värd en medmänniskas lidande.
I samtliga klasser gäller att man ska vara inne på det år man fyller 16år undantaget Lilla Standard där man kan ansöka om dispens från 15år. Ungdom också undantaget då den klassen gäller från året man fyller 12år. 

Ansökan om dispens: Målsman tar kontakt med mig per telefon 073/8186296 där vi får prata igenom ärendet först. Sedan gör vi en skriftlig enkel formell ansökan där du som förälder bekräftar att ditt barn har tillräckliga körkunskaper samt förståelse för veteranskoterns förmågor och sportens syfte.

Detta är väl genomtänkt och åsikter har fått strömma fritt. Påminner om att det är mångas åsikter som vägts i mina beslut. Hoppas att ni kan acceptera de få ändringar som gjorts och att vi ser fram emot en härlig vinter tillsammans återigen.



Tilläggsregler (TR) Burkarcupen 

Specifika TR kan komma att gälla för enskilda tävlingar gällande Ungdomsklassen utifrån arrangörens förutsättningar och tävlingsgren.

 

Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet, "FÖRARRÅDET" besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.

 

Vid överträdels eller misstanke om reglementsbrott: Förarrådet har befogenhet att när som helst begära kontroll av maskin. Föraren/ägaren skall då på begäran vara beredd att själv lyfta en cylinder för kontroll. Förarrådet ansvarar heller inte för ihopmontering samt material så som packningar etc oavsett utgång av kontroll.

 

Beivrande av regelbrott: Om förarrådet finner maskinen, enligt förarrådets tolkning av regelverket, falla utanför ramen kommer maskinen att förbjudas fortsatt deltagande gällande tävling. Placering/poäng från gällande tävling nollas. Har deltagaren kommit till en final kommer ny deltagare flyttas upp till dennes finalplats. Deltagaren kan inte beivras för föregående tävlingar då endast misstanke utan belägg kan åläggas. Maskinen är välkommen med dess förare nästkommande tävling om förarrådets krav om ändring uppfyllts. Deltagaren kan därmed fortsätta sitt deltagande i cupen. Vid mindre förteelser kan föraren ombedas åtgärda till nästkommande tävling.

 

Burkarcupens startavgifter för 2013 är 150kr varav 50kr tillfaller centrala utgifter för Burkarcupen. 100kr går oavkortat till arrangörens kostnader.

 

Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS Svenska Motorsportsalliansen vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl bil/mc tävlingar. Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt. Engångslicenser kommer också att kunna erbjudas på plats för respektive tävling á 200kr.

 

OBS! Vid varmkörning skall varmkörningspall med täckande skydd för mattan användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Vid varmkörning skall en hand på bromsen hållas och nödstopp vara kopplad.

 

Alla förare skall använda ryggskydd, fasta skor, handskar och godkänd hjälm (Ej ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad hjälm). Retrohjälmar är dock fortsatt godkänt.

 

Startnummer ska följa en viss standard (Ca: 15cm höjd ex. svart mot vit eller vit mot svart) då detta med föraransvar inte fungerat. Har många gånger fått påpeka startnumrens utformning och sekretariatet på de flesta tävlingar har klagat på oläsliga/felaktiga startnummer.

 

Alla former av överladdning är förbjudet i alla klasser. Exv Turbo/lustgas/kompressor.

 

Alla vitala delar så som Chassie, Motor och Boggie måste komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar i samtliga klasser. Övrigt uppräknade delar får användas från moderna maskiner. Fri ombyggnad av chassie inom årtalsbegränsningarna. Chassiets årsmodell skall kunna styrkas enligt följande. Registreringspapper som stämmer med chassienummer. Vid avsaknad av chassienummer gäller registreringspapper. Vid avsaknad av registreringspapper gäller chassienummer. Vid avsaknad av Registreringspapper samt chassienummer vid ex.v clonebyggen osv skall chassiet matcha årtalsbegränsningen. Att endast slipa ett felaktigt chassienummer är inte tillåtet och kommer beivras.

 

Motor och Boggie får komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar men har ett senare tillverkningsår. Dock får inte några fördelar vinnas av att man använder ett block eller en boggie från 1987. Detta gäller samtliga klasser för F/A F/C. L/C motorer skall följa årtalsbegränsningen 1985. Delar som inte går årtalsbestämma eller skilja från -85 utan att vinna fördel får användas.

 

I alla klasser utom Stora Racer och Dam Racer gäller bladfjädrat som krav.

 

I alla klasser är det tillåtet att dreva om.

 

I alla klasser utom standardklasserna är motordonationer tillåtet mellan olika kubikklasser, cylinderantal och de märkesrelaterade. I standardklasserna skall originalmotor eller utbytt av samma typ användas. Är de en ET340 skall en ET340-motor användas.

 

I alla klasser där de fria modifieringarna tillåts gäller att delar av skoterrelaterad härkomst skall användas förutom Enstånk Mod där Cylindrar tillåts komma från MC (endast F/A) men dessa skall också hålla sig inom årtalsbegränsningarna för klassen.

 

Förare i dubbklass vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Skydd skall också bestå av ett hårt täckande skydd över bröst och rygg för att förhindra kross skador och kroppspunktering. Ett helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda.

 

Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.

 

Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.

 

Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren för diskussion. Se till att det är en väl befogad protest och tävlingsledaren har rätt att åberopa att handläggning av protesten skall senareläggas. Vid tolkning av reglementet så kan arrangören eller protestläggaren vända sig till förarrådet.

 

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.

 

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

 

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

 

Varmkörningspall är ett krav i alla klasser. Ingen varmkörning utan pall i tävlingsområdet vilket innefattar allt från parkering, depå, start etc. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.

 

Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

 

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta. Original räcker som tillfredsställande.

 

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken. Endast vid dragrace får skotern sakna bakljus.

 

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

 

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsna från skoter, dock inget krav.

 

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas täckas av galler eller dyl material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Tävlingsnumren skall hålla ett mått på ca: 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

 

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

 

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

 

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Handskar och skor av kraftig modell är ett krav. Ryggskydd är ett krav i alla klasser. Skyddsutrustning är en billig försäkring. Vid Ovaltävlingar skall i de klasser dubb används i alla förare bära heltäckande ansiktsskydd och skyddsväst som har ett kraftigt täckande skydd för bröstet. I huvudsak skall skyddet täcka för hjärta och lungor mot dubb som släpper eller vid en överkörning.

 

Besiktning: Besiktning av fordon skall ske på varje tävling. Varje arrangör skall utföra besiktning enligt arrangörens kompendium som förarrådet satt samman.

 

Tjuvstart: Alla tävlingar skall hålla samma regler för tjuvstart förutom dragrace. Vid samtliga tävlingar skall praxis att lägga sig sist vid tjuvstart för att sedan ta upp kampen göra att man likviderat sin tjuvstart. Vid dragrace innebär tjuvstart automatisk DNF i gällande heat vilket gör att vid eliminering är man utslagen och vid kvalkörning stryks tiden.

 

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart. Anmälan skall ske inför varje enskild tävling.

 

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass. För att kunna behålla poängen i cupen måste en och samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart köras av samma förare. En exakt likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att inte den med mer ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för de olika tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans.

Undantag gäller för tjejerna som har möjlighet att dela skoter med herrarna. Allt för att göra de lättare att få med tjejer i cupen.

 

Totalcupspoängen räknas från de bästa genomförda resultaten enligt följande: 4/6 – 5/7 – 6/8 tävlingar. Detta pga att man tyckte det blev för enkelt att vinna cupen samt att det kan avgöras för snabbt om man endast behöver vinna 4 tävlingar om 8 tävlingar finns i kalendern.

 

Poängräkningen sker enligt följande:

 

01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

 

Vid eventuellt lika resultat avgör individuella placeringar. Vid lika resultat även där väger Burkarcupens sista tävling tyngst.
Om de av okänd anledning skulle vara lika även där koras alla parter till cupsegrare då lottning inte ger en rättvis bild.
Antalet faktiska startande i varje klass avgör den slutgiltiga poängen. Poängen tilldelas med aktuell poäng för placering gånger 1.xx antal deltagare i klassen. En segrare tar därmed exempelvis 50 x 1,25p = 62,5p i en klass där 25st kommit till start. Detta system kommer gälla både i den individuella poängräkningen och för Teamtävlingen.

 

Teamtävlingen: Alla team och deras förare måste vara anmälda till Teamtävlingen innan första tävlingen och det är teamets snittpoäng som räknas. Vi tar varje förares bästa resultat enligt regeln om resultat/tävlingar, slår ihop dem, och delar den siffran i antalet anmälda skotrar/deltagare i teamet.

 

Pokaler kommer att tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.