Klasser / reglemente


Alla förare måste ha tecknat SMA-licens/försäkring.

Arrangören tillsammans med tävlingsledaren besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppstår.

Protester tas upp med tävlingsledaren. Protest inlämnas skriftligt tillsammans med 500kr som återfås om protesten godkänns.

Säkerhet:

Se SM Reglemente §2 & §7

 

Tävlingsklass: Open Mod

Snöskotern behöver inte vara registrerad eller försäkrad då tävlingarna genomförs på avlysta vatten.

Snöskotern får vara ombyggd.

Följande komponenter skall finnas: Chassie, buk, huv, boggie, matta, skidor. Allt av skotermodell eller av egen tillverkning/modifikation. Inga styrstål, inga former av fenor för att öka stabilitet eller dylikt.

Tanken: skall vara löstagbar om den kan ta in vatten så att den kan tömmas i det miljökärl som finns i depån.

Motor: Fri trimmning, vevpartiet ska komma från en snöskoter.

Stänkskydd: Ska finnas, orginal eller likvärdigt.

Utrustning: Alla skotrar ska vara utrustade med rejäla bogserlinor som tål att bogseras i samt en flytdunk/boj.

Minst 10m rep. OBS: I Idre gäller minst 20m rep.

 

Föraren ska ha fyllt 16 år men behöver inte ha snöskoterkörkort.

Personlig utrustning: Godkänd hjälm som syns tydligt med hakskydd och skärm, skoterglasögon, flytväst, godkänd kniv, kängor av snowboard,skoter eller motorcrossmodell och handskar för att minska risken för skärsår.

I övrigt räcker badbyxor som klädsel.

 

Vid ankomst på tävlingsdagen skall ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat innan utsatt tid för respektive tävling.

Depå kommer finnas tillgänglig för alla förare+mekaniker.

Vid varmkörning skall varmkörningspall med täckande skydd för mattan användas, absolut föbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Kortslutningslinan ska vara kopplad samt att en hand ska alltid vara på bromsen ifall skotern faller av pallbocken.

 Det kommer att vara lampstart på sand.

 

Vi kommer att köra 3 startade åt gången genom hela tävlingarna.

Varje deltävling kommer ha 3 kvalheat per startande där kvalpoängen fördelas enligt följande i varje heat: 1:a 6p, 2:a 4p, 3:a 2p. För att man ska tilldelas poäng måste banan köras rätt och man måste hoppas minst 1 gång.

Från kvalet kommer de 12 första att tilldelas cuppoäng men de 9e första kommer göra upp om slutplaceringarna i A-B-C-D finaler där placering 9,8,7 möts i D-final där vinnaren går vidare till C-final mot placering 5,6 och vinnaren där går vidare till B-final där väntar placering 3,4 och vinnaren där går vidare till A-final mot kvalets 1,2.

Efter det fördelas cuppoäng enligt följande:

 1:a 50p
2:a 44p
3:a 40p
4:a 36p
5:a 32p
6:a 28p
7:a 24p
8:a 20p
9:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Särskillning: Under kvalen gäller tidtagningen i kval 2, annars kval 1.
Särskillning Serien: Bäst placering i finalen segrar vid lika poäng.

 

Banan:

Banan kommer märkas upp med bojar.

Gul boj= Vänstersväng

Röd boj= Högersväng

Vit boj= Alternativspår

Om förare kör över boj räknas detta som miss. Vid miss av boj nollas du i heatet. Vid sänkning nollas du i heatet.

Det kommer att vara ett hopp placerat någonstans efter banan och detta måste man hoppa på minst en gång.

Man måste köra alternativspåret 1 gång och hoppa 1 gång per heat för att det ska vara giltigt.

 

I kvalheaten ska varje förare köra 2 varv.

I finalheaten ska varje förare köra 3 varv.