Klasser / reglemente


Dala Watercross Cup

 

Reglemente:

Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.

Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren. Protest inlämnas skriftligt tillsammans med 500kr som återfås om protesten godkänns.

Vid ankomst på tävlingsdagen skall ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat innan utsatt tid för respektive tävling.

Depå kommer finnas tillgänglig för alla förare + mekaniker.

Vid varmkäring skall varmkörningspall med täckande skydd för mattan användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Kortslutningslinan ska vara kopplad samt att en hand alltid ska vara på bromsen ifall skotern faller av pallbocken.

Vid bärgning har man 15 minuter på sig att få igång maskinen efter att maskinen nått depåplats.

 

Förarens krav/utrustning:

Föraren måste vara minst 16 år gammal

Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMA, svenska motorsportsalliansen, vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl. bil/mc tävlingar gäller från de datum den tecknats och ett år framåt. Engångslicenser går ej att köpa på plats.

Flytväst som måste vara godkänd för förarens vikt.

Skor skall vara av motocross, snowboard eller skotercross typ. All annan typ av sko kommer inte godkännas.

Hjälmen måste vara CE, E eller SIS-godkänd och med hakskydd och ha minst 50% Fluorescerande/lysande färgyta. Hjälmen skall också klara av att ryck testas i sina fästremmar som håller hjälmen fast på förarens huvud.

Skyddsglasögon (motocross/snöskotermodell) skall användas under tävling.

CE märkt ryggplatta skall användas under eller över flytväst.

Kniv skall bäras under tävling. Kniven får endast vara av den modell som godkänts av serien. Finns att tillgå på Vestro jakt & sport. http://www.vestrojakt.se/kniv-verktyg-kniv-r-ddningsknivar-c-1 68 116/fantoni-r-r-k-pcOOl-p-433

Dessa saker kommer att kontrolleras vid start.

 

 

Skoter:

Max 1000 CC +5% på motor. Modifiering av tändning, portning, pipor. Så länge som block och vev kommer från en snöskoter och cylindervolymen är mindre än 1 050cc så är det fritt.

EJ tillåtet med överladdning eller lustgas. Fritt blyfritt bränsle.

Fungerande ljuddämpare skall vara monterat på samtliga maskiner.

Valfri drivmatta får användas. Utan modifieringar så som dubb, fastvulkade delar eller andra anordningar som hjälper till med fästet. Ta bort material från drivmattan är okej.

Minst en effektiv färdbromsanordning skall finnas.

Variatorskydd skall finnas och vara tillfredsställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredsställande.

 

Chassiet:

Inga fenor eller övrigt som kan hjälpa till med fästet är tillåtet.

Snöskotern skall sjunka vid stopp på vattnet.

Inga vassa kanter får finnas på maskinen som kan skada förare.

Lyftbåge fram och bak skall finnas monterad.

Skidorna skall vara utan några som helst styrstål samt ha runda bågar i framkant.

Fri utformning av framvagn.

Fri utformning av boggi.

En markerings boj och rep krävs. Skall finnas en självutlösare av repet och bojen om snöskotern sjunker. Repet skall klara minst 800kg. Längd på repet skall stå i inbjudan av arrangören. startnummer skall finnas på boj.

Stänklapp av hårdplast/original eller likvärdig skall finnas på maskinen. Stänklappen skall nå mattans underkant vid vändhjul oavsett avstånd till marknivå.

En fungerande nödstoppslina skall vara monterad på samtliga maskiner. Så fort maskinen är igång skall föraren ha nödstoppen säkert förankrad på han/hon.

Miljö: Varje maskin skall ha försluten bränsletank med ansluten envägs ventil (på avluftning). Så att bränsle inte läcker ut i vattnet.

Miljömatta av uppsugande modell avsedd för ändamålet skall alltid användas under maskin i depån. Minst 80cm x 120cm. Finns hos välsorterad motocross/snöskoterhandlare.

Uppsamlingskärl för tex olja, bensin kommer att finnas i depåområdet.

 

 

Upplägg:

Vi kommer att köra 3 startade åt gången genom hela tävlingarna. Varje deltävling kommer ha 3 kvalheat per startande där kvalpoängen fördelas enligt följande i varje heat: 1:a 6p, 2:a 4p, 3:a 3p.

För att man ska tilldelas poäng måste banan köras rätt och man måste hoppa minst 1 gång.

Från kvalet kommer de 12 första att tilldelas cuppoäng men de 9e första kommer göra upp om slutplaceringarna i A-B-C-D finaler där placering 9,8,7 möts i D-final där vinnaren går vidare till C-final mot placering 5,6 och vinnaren där går vidare till B-final där väntar placering 3,4 och vinnaren där går vidare till A-final mot kvalets 1,2. Efter det fördelas cuppoäng enligt följande:

1: a 50p

2: a 44p

3: a 40p

4: a 36p

5: a 32p

6: a 28p

7: a 24p

8: a 20p

9: a 16p

10: a 12p

11: a 8p

12: a 4p

Särskiljning: Under kvalen gäller tidtagningen.

Särskiljning Serien: Bäst placering i finalen segrar vid lika poäng.

Banan: Banan kommer märkas upp med bojar.

Gul boj= Vänstersväng

Röd boj= Högersväng

Vit boj= Alternativspår

Om förare kör över/missar boj får man köra ett extra varv för att åtgärda sitt misstag och kunna slutföra heatet. Absolut förbjudet att vända.

Vid sänkning nollas du i heatet.

Det kommer att vara ett hopp placerat någonstans efter banan och detta måste man hoppa på minst en gång. Man måste köra alternativspåret 1 gång och hoppa 1 gång per heat för att det ska vara giltigt. Alternativspår och hopp kan köras under samma varv.

Vid tjuvstart skall föraren som tjuvstartat lägga sig sist i heatet varpå han sedan får köra som vanligt efter det.

I kvalheaten ska varje förare köra 3 varv.

I finalheaten ska varje förare köra 4 varv.

 

OBS: Vid deltävlingen i Idre måste bärgningslinan vara 25m.