1 GENERELLT
Hill Drag är en internationellt öppen serie i snöskoter Backe. Robbans Förartjänst HillDrag genomförs med kvaltävlingar och en är säsongsfinalen. Där bästa resultat från tre tävlingar utgör totalresultatet.
Robbans Förartjänst HillDrag arrangeras av ROS MK (Race Of Snow MK).
För deltagande i Robbans Förartjänst HillDrag krävs förarlicens utfärdad av SMA (Svenska Motorsport Alliansen)
Helårs licens kostar 700 SEK Gör test och registrera dig för licens på denna länk.
http://smalic.se/forarlic/forarlicensmctest.html
Engångslicens kostar 250 SEK. Använd ett betalkort, ex,vis VISA och betala licensen här:
http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registratio…/add/15
Startnummer väljer man vid anmälan.
Anmälan sker på www.raceinfo.se.
Anmälningsavgiften i kvaltävlingarna. 300 SEK / klass
Anmälningsavgiften betalas vid anmälan på tävlingsdagen med uppvisande av gällande SMA licens. Köp licensen i lugn o ro hemma vid datorn. Eller på väg till tävlingen via nätet.
1.5 KLASSER.
Maskinen skall vara standard ur kartong, ingen kubikbegränsning.
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare, variatorer och utväxling får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.
Fri trimning och konstruktion. Överladdning, lustgas och Dubb är inte tillåtet.
Fri trimning och konstruktion. Blyfritt bränsle. Dubb är inte tillåtet.
Årsmodell senast 2002. Maskin måste vara en ”Sittmaskin” med dyna monterad på chassi inte upphöjd så man kan räta ut knäna. Fri trimning (motor skall vara senast 2002) fri konstruktion. Överladdning, lustgas samt Dubb är inte tillåtet.
Lika som racer klassen.
Lika som Unlimited klassen men här är även Dubb tillåtet
2. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
Bana ska vara rakt upp för backen. Banlängd max 300 m. Minst 8 meter bred.
Bana bör läggas så att publiken ser hela bansträckningen.
Banan kan innehålla hopp, MEN hopp får inte byggas i banan. Man skall följa backens naturliga struktur.
Banan och målet skall markeras väl.
MAX Fyra (4) startande i varje heat.
Tre (3) Kvalomgångar
Arrangören använder samma resultat program i samtliga tävlingar. Poäng samlas i kvalheat samt totalplacering i tävlingen. Dessa poäng används för totalsegern i Robbans Förartjänst HillDrag. Där endast tre tävlingar får räknas.
Varje tävling skall avslutas med C-, B- och A-final. Vinnaren i C-final går till B-final och vinnaren går till A-final. Topp tre efter kvalen går direkt till A-final. 4,5,6 plats går till B-Final 7,8,9,10 plats går till C-final.
Först är det kvalpoängen, Sen bästa placering, Sen sista heat. Om det fortfarande är jämt efter det så lottas det. Programmet vi använder särskiljer och lottar automatiskt. Är flera förare på samma poäng så lottar programmet in förarna i respektive final utan att vi kan påverka det i sekretariatet.
Särkörning tillämpas ENDAST om placeringen gäller C-final eller inte. Särkörning tillämpas INTE för placering i B-Final eller A-final.
Särskiljning för totalsegern i BackCupen räknar man bästa placering och cup poäng från tre deltävlingar.
Är det lika så är det bäst placering i säsongsfinalen. Har ingen av förarna kört säsongsfinalen. Så är det deltävling 5 som är avgörande och så vidare ner till deltävling 2
INTE förarens sista och näst sista tävling.
Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har rätt till 3x3 meters yta.
Depån bör vara öppen för publik under paus.
Varje förare får entré till 2 stycken mekaniker som gäller för fri passage till maskindepå.
Upline skall vara placerad i absolut närhet av depåområdet. Heat tavla visar vilket heat som ska köra in i upline. Det är förbjudet att värma maskin med roterande matta i Upline.
Då man kör ut från Upline skall man åka till WarmUp zon som är i direkt anslutning till startplattan. I WarmUp zon värmer man maskinen med pallbock.
Se till att pallbocken ställs undan då du åker in på startlinjen.
Man åker upp på startlinjen i den ordning man blir placerad i upline.
Man väljer spår själv på startlinjen.
Startområde skall ha snöbädd. Startområdets bredd skall vara 8-16 meter.
Detta skall vara VÄL avspärrat för publik.
Förare väljer startspår i den ordning man stod i Upline. WarmUp skall inte ske inom startområdet.
Lampa eller flaggstart skall användas.
Vid tjuvstart gäller omstart.
Förare som tilldöms tjuvstarten skall starta med maskinen avstängd. Ståendes bakom maskinen med nödstoppen i handen.
När starten åter går får föraren starta maskinen och delta i heatet.
Besiktning av maskinen skall alltid genomföras innan tävling. Där man kontrollerar säkerhetsdetaljer. Som Variatorskydd, Nödstopp, Broms, Hål i buk/huv.
Besiktning av personlig utrustning som ryggskydd, hjälm, skor och anpassad klädsel, SAMT nödstopp lina och baklyse skall göras i upline inför varje heat.
LJUDMÄTNING kan förekomma på 1/3 av startfältet.
114dB är max ljudnivå vid full gas på pallbock.
Akut sjuksköterska med god erfarenhet från ambulans eller akutmottagning ska finnas på området. Sjukvårdsväska, bår och räddningspulka ska finnas.
Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.
Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng.
Vid grov förseelse. Uteslutning ur tävling och startförbud i BackCupen resten av säsongen.
Detta beslut fattas av tävlingsledningen.
Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.
Bestraffning: Uteslutning ur tävling och vid allvarliga tillfällen. Startförbud i BackCupen
3. PERSONLIG UTRUSTNING
Ryggskydd och bröstskydd SKALL användas och ska vara godkänd med CE märkning.
Skall vara av kraftigare typ. Motorcross stövel, snowboard sko eller liknande.
Skall vara CE godkänd och med hakskydd. Foliering är tillåtet.
Skyddsglasögon skall användas under tävling.
Kläder som skyddar mot kyla och är anpassad för skoterkörning skall användas
4. SÄKERHET
Brandsläckare skall finnas i varje racebuss som står i depån.
Skall även finnas i mitten av depån och vid starten.
ALL körning med roterande matta, skall ske på pallbock i Depå och i WarmUp zon.
Dra ur mattan, där man lyfter maskinen och håller upp den för hand.
SKALL medföra uteslutning ur tävlingen. Då detta medför mycket stor risk att byxben och skor fastnar i roterande matta. Samt att om mattan går av. Så kan mattan kapar benen på personen som håller upp skotern. MED MYCKET trasiga ben som följd och många månaders sjukskrivning.
5 MASKIN SÄKERHETS UTRUSTNING.
Baklyse skall fungera om det sitter där.
Effektiv färdbroms skall finnas.
Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande.
Buk, sidokåpor och huv skall finnas som gör att det ser ut som en skoter.
Vassa kanter och större hål skall skyddas eller täckas för att undvika skärskador på förare.
Hål i färdriktningen som är så stora att man kan få in en hand skall täckas med material av samma hållfasthet som materialet runt hålet.
Stänkskydd skall användas på maskinen. Original stänkskydd får användas.
En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern. Pallbocken skall ha täckt baksida. En hand på bromsen skall alltid finnas. Nödstoppen skall vara kopplad.
6 MILJÖARBETE
Samtliga förare SKALL hålla god ordning i depå tält och runt omkring.
Miljömatta skall alltid användas under maskin i maskindepån. Skall vara absorberande.
Sopkärl skall finnas utställda i depå.
7 POÄNGBERÄKNING
Heatpoäng räknas enligt följande: 6,4,3,2,1 (vi kan lägga in ytterligare en förare i speciella fall)
Beräknas enligt följande: 50,44,40,36,32,28,24,20,16,12,8,4
Dom 12 bästa i varje deltävling får cuppoäng
Är den som har mest poäng med de 3 bästa resultaten.