Klasser / reglemente


Norskt Mästerskap 2017
Kautokeino har beslutat att åter köra Norskt Mesterskap i Watercross och Vanndrag.

VANNDRAG
Open Mod.
Fredag: 2017-08-11
Anmälan på plats 16.00 - 17.30
Förarsammanträde: 17.30
Test av maskin. 17.30 - 18.00 
Första start 19.00. 
Alla lottas in i en stege.
Sänkning = färdigkört för dagen. Även om du sänker då du är på väg tillbaka.
Bärgning sker efter tävlingens slut.
Prisutdelning på Thon Hotell Kautokeino. Så fort som möjligt efter tävlingen.

OVAL AMATURE Open Mod
FREDAG samma tider som Vanndrag.
2 kval
2 startande / heat
2 varv
B- och A-final med tre startande i varje final.

WATERCROSS
Endast en klass. Open Mod.
Lördag: 2017-08-12
Anmälan på plats: 09.30-11.00
Förarsammanträde: 11.00
Träning 11.15 - 11.45
Första start 12.30.
PRISUTDELNING PÅ THON HOTELL KAUTOKEINO KL 20.30

Tre kval omgångar. C- B- och A-Final.
Poäng till tre snabbaste kvaltiderna.
Fyra startande i varje heat. 
Tre varv i varje heat. Utom i A-finalen
Bärgning sker mellan omgångarna. Om inte skotern/bojen ligger illa till.
I övrigt så används EM reglementet.


REGLEMENTE EUROPEAN WATERCROSS CHAMPIONSHIP

1 GENERELLT

1.1 European Watercross Championship
European Watercross Champinship är ett öppet mästerskap. Det tre stora länderna, norge, sverige och finland väljer ut 6 st förare som ska representera sitt landslag.
6 st förare tas också ut via ett öppet kval.

1.2 ARRANGÖR
Arrangörer ansöker om tävlingslicens hos SMA Svenska Motorsport Alliansen
För deltagande i European Watercross Championship krävs förarlicens utfärdad av
SMA Svenska Motorsport Alliansen.

1.3 STARTNUMMER och ANMÄLAN
Startnummer ansöker man om på www.raceinfo.se
Anmälan skall ske på www.raceinfo.se till kvaltävling och finalen. Detta för att vi använder resultatservice med live sändning från www.raceinfo.se
Anmälan till European Watercross Championship Finalen görs inte med automatik.
Anmälningsavgiften är 250 SEK och betalas på tävlingsdagen vid anmälan på plats med uppvisande av gällande licens eller lösen av engångslicens.

Engångslicens löses HÄR. http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registrations/add/15

 

2.TÄVLINGS GENOMFÖRANDE

2.1 BANA
Bana skall innehålla både höger och vänsterkurvor. Banlängd max 1000 m.
Bana bör läggas så det inte är djupare än 10 m.
Banan kan innehålla hopp.
Bana markeras med färgade bojar. Alt. Med enkel och dubbelboj.
Vit boj är alltid aternativspår.

2.2 ALTERNATIVSPÅR
Ett eller två alternativspår kan finnas. 
Alternativ spåret måste tas minst en gång per heat. I annat fall erhåller man noll poäng i heatet.  

2.3 TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE.
Minst 30 minuter fri träning på banan ska genomföras minst två timmar före första start.
4 startande / heat.
3 kval omgångar.
Topp 10 till finaler. C-, B- och A-final. Runner up från C och B final.
Vid lika poäng. Bästa resultat. Bästa resultat i sista omgång. Går det inte skilja körs vi max 6 st förare i C- finalen. 

2.4 KLASSER.
European Watercross Championship genomförs bara i klassen. Open Mod.

Maskinreglemente skall överenstämma med respektive lands reglemente där tävlingen genomförs.
Överladdning och tillskottsbränsle är tillåtet i European Watercross Championship.
Fritt bränsle, skall dock vara blyfritt.

2.5 DEPÅOMRÅDE
Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har rätt till 3x3 meters yta. 
Depån bör vara öppen för publik under paus.
Varje förare får entréband till 2 stycken mekaniker som gäller för fri passage till maskindepå.

2.6 STARTOMRÅDE

Startområdets bredd skall vara minst 2 meter / antalet startande.
Detta skall vara VÄL avspärrat för publik. Upline skall vara i direkt anslutning till startområdet.
Skylt med heatnr skall finnas vid upline väl synlig från maskindepå.

2.7 BÄRGNING

Vid bärgning av maskinen SKA arrangören se till att maskinen lyfts rakt upp till vattenytan. Med bärgningsflotte. Man bör ha minst två bärgningsflottar på tävling där man skall bärga alla förare mellan heatomgångarna.
Det skall framgå i Tilläggsreglerna OM bärgning sker mellan heat omgångar eller om man är utesluten vid sänkning. Bärgning av skotrar skall alltid påbörjas under tävlingen.
Vid European Watercross Championship Final skall uteslutning gälla vid sänkning i 2:a och 3:e kvalomgången.
Vid bärgning har man 15 minuter på sig att starta upp från det att skotern bärgats.

2.8 BESIKTNING
Besiktning av maskinen skall alltid genomföras innan tävling.

2.9 SPORTSLIGT UPPTRÄDANDE
Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.
Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng.
Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.
Bestraffning: Uteslutning ur tävling.


3. PERSONLIG UTRUSTNING

3.1 FLYTVÄST
Flytväst skall vara godkänd för förarens vikt.

3.2 SKOR
Skall vara av motorcross eller snowboard typ.

3.3 HJÄLM
Skall vara CE godkänd och med hakskydd och ha minst 50% fluorescerande yta.
Foliering är tillåtet. 

3.4 GOOGLES
Skyddsglasögon skall användas under tävling.

3.5 RYGGSKYDD
CE märkt ryggskydd skall användas under eller över flytväst.

3.6 KNIV
Skall bäras under tävling. Kniven skall vara av repskärande typ. Helst utan spets.

4. SÄKERHET

4.1 BRANDSLÄCKARE
Brandsläckare skall finnas både i mitten av depån och vid starten.

4.2 DYKARE
Arrangören skall ha en dykare som skall vara dykklar ute vattnet under tävlingen om vattendjupet överstiger 2 m.


5 START

5.1
Lampa eller flaggstart skall användas.
Vid flaggstart gäller: 
När det är klart för start skall starten göra klartecken, så att förarna ser att det är klart för start.
Under hela startproceduren skall startern hålla start flaggan efter benet, mot marken.
Startern skall peka på samtliga startande och få klartecken.
Sedan sänker starten handen mot benet och rycker flaggan uppåt inom 5 sekunder
”Rycker” eller tjuvstartar någon förare. Anses starten ha gått och startern skall omedelbart lyfta flaggan.

5.2 TJUVSTART
Vid tjuvstart skall föraren som tjuvstartat lägga sig sist i heatet varpå han sedan får köra som vanligt efter det. Arrangör skall senast vid varvning. Visa en skylt med startnr på den som tjuvstartat. Eller på annat sätt klart visa att föraren dömts för tjuvstartart.


6 MASKIN KLASSER

6.1 OPEN MOD
Fri volym.
Fri trimning.
Tillåtet med överladdning och/eller bränsletillskott.
Fritt bränsle. SKALL vara blyfritt.

6.2 MATTA
Valfri standard drivmatta får användas. Endast nerskärning av kammar är tillåtet som modifiering. 

6.3 BROMS
Effektiv färdbroms skall finnas.

6.4 VARIATORSKYDD
Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande.

6.5 CHASSI
Modifiering är tillåtet. DOCK är inga fenor eller övrigt som kan hjälpa till med fästet tillåtet.
Lyftbåge fram och bak skall finnas monterad.
Fri utformning av framvagn.
Fri utformning av boggie.
Ej tillåtet med extra flytkraft eller ersättning av dyna som hjälper maskinen att flyta. 

6.6 HÅL OCH KANTER
Vassa kanter och större hål skall skyddas eller täckas för att undvika skada på förare. 
Hål i färdriktningen som är så stora att man kan få in en hand skall täckas med material av samma hållfasthet som materialet runt hålet.

6.7 SKIDOR OCH STYRSTÅL
Skidorna bör vara utan styrstål. Cormant är inte tillåtet. Skidans kanter skall vara rundade så man inte kan skära sönder flytväst remmar och kläder. 

6.8 BOJ
En markerings boj med rep UTAN knutar skall finnas på skotern.
Det skall finnas en självutlösare av repet/bojen om snöskotern sjunker. Repet skall klara minst 800kg. Längd på repet skall stå i inbjudan.
Det skall också framgå i inbjudan om dykare skall leta efter skoter som inte har en boj som kommer upp.

6.9 STÄNKSKYDD
Stänkskydd skall användas på maskinen. När förare sitter på maskinen skall stänkskyddet vara max 10cm från marken. Stänkskyddet bör ha remmar monterat, för att hindra stänkskyddet att stå rakt ut.

6.10 PALLBOCK
En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern. Pallbocken skall ha täckt baksida minst 50cm hög.
Om maskin hålls uppe utan pallbock med roterande matta. Skall föraren omedelbart uteslutas ur tävlingen.
En hand på bromsen skall alltid finnas.
Nödstoppen skall vara kopplad.

6.11 NÖDSTOPP
En fungerande nödstopp skall vara monterad på samtliga maskiner. Lina till nödstoppen skall fästas på ett betryggande sätt i föraren då maskinen är igång.


7 MILJÖARBETE

7.1 BRÄNSLETANK
Varje maskin skall ha försluten bränsletank med ansluten backventil (envägsventil) på avluftningen. Så att bränsle inte läker ut i vattnet.

7.2 MILJÖMATTA
Miljömatta skall alltid användas under maskin i maskindepån. Minst 80cm*120cm. 

7.3 KÄRL FÖR SPILLVÄTSKA
Uppsamlingskärl på minst 400 Liter skall alltid finnas för Tex olja, bensin i maskindepån.Formulärets överkant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULATIONS EUROPEAN WATER CROSS CHAMPIONSHIP

 

1 GENERALLY

 

  • 1.1 European Water Cross Championship EWCC

European Water Cross Champinship is an open championship. The big three countries of Norway, Sweden and Finland will select 6 drivers that will represent his national team. Six drivers are also taken out through an open qualifier. In 2017, this will be qualifying in boden, Sweden, July 21.

 

  • 1.2 ORGANIZER

European Water Cross Championship is organized by the Swedish-Racing, a nationwide organization for snowmobile sport.

For participation in the European Water Cross Championship requires driver license issued by Swedish-Racing in cooperation with SMA Swedish Motorsport Alliance.

 

  • 1.3 STARTING NUMBER (BIB) and RACE REGISTRATION

Bib apply at www.racingkompaniet.se

Race registration must be made at www.raceanmalningar.se to each contest. (This is because we use the result service with live broadcast from www.raceinfo.se )

Race registration to the European Water Cross Championship Finals is not done automatically.

The registration fee is 250 SEK and is paid on the day of the competition when on-site notification with the present license or the disposition of a one-time license.

On-time license can be purchased HERE http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registrations/add/15

 

2.RACE IMPLEMENTATION

 

  • 2.1 RACE TRACK

The race track shall include both left and right curves. Course length up to 1000 m

The race track should be placed so it is not deeper than 10 m

The race track may contain jumps.

The track is marked with colored buoys. Alternatively with single and double buoy. White buoy is always the alternative trail.

 

  • 2.2 ALTERNATIVE TRACK

There can be an alternative track. Alternative track is longer and located on the outside of the ordinary track alignment.

Alternative track must be taken at least once per heat. Otherwise, one obtains zero points in the race.

 

  • 2.3 COMPETITION’S IMPLEMENTATION
    The competition’s implementation at least 30 minutes free training on the course to be conducted at least two hours before the first start. 4 start/heating 3 qualifying rounds top 10 in the final. C, B and A-final. The runner-up from C and B final. If equal score, Best results. Best result in the last round. If it is not possible to distinguish the score still runs the max 6 drivers in c-final.
  • 2.4 CLASSES.

European Water Cross Championship implemented only in class. Open Mod.

Machine Regulations shall comply with the local regulations where the competition takes place.

Overcharging and additional fuel is allowed in the European Water Cross Championship.

Free fuel, shall be unleaded.

 

 

  • 2.5 PIT AREA

Pit area must be available where each driver has the right to the 3x3 meter.

The pit should be open to the audience during breaks between the rounds.

Each driver gets two PitPass for the Crew to make sure they have free passage to the Pit.

The driver is allowed to buy more PitPasses.

 

 

  • 2.6 START AREA

Starting area shall have a bed of sand. Start area's width should be at least 2 meters / number of starters.

This area should be WELL cordoned off to the public. Upline will be right next to the start area.

Sign with heatnr must be at upline easily visible from the Pit.

 

  • 2.7 SALVAGE

The salvage of the machine WILL organizer ensure that the machine is lifted straight up to the surface. With salvage raft. One should have at least two towing rafts in races where you must salvage all drivers between heat rounds.

It must be evident in the additional rules ABOUT salvage occurs between heats/rounds or if you are excluded when sink (going down). Salvage of sleds should always start during the race.

At the European Water Cross Championship Final shall exclusions apply when sink. (going down)

The salvaged driver has 15 minutes to start up the sled from the last sled has been salvaged.

 

  • 2.8 INSPECTION

Inspection of the snowmobiles must always be completed before the contest.

 

  • 2.9 SPORTING CONDUCT

Prohibits intentional contact (collisions and the like) between the snowmobiles.

Punishment: Exclusion from the heat. 0 points.

Prohibited with gestures or statements which may be considered inappropriate / unsportsmanlike behavior.

Punishment: Exclusion from the competition and report to the Federation of Swedish-Racing for any other punishment as monetary fines, revocation of license, grounded.

 

 

3 PERSONAL EQUIPMENT

 

  • 3.1 LIFEJACKET

Life jackets must be approved for the driver's weight.

 

  • 3.2 SHOES

Must be of motorcross or snowboard type.

 

  • 3.3 HELMET

Should be CE approved and with chin guard and have at least 50% fluorescent surface.

Foiling is allowed.

 

  • 3.4 GOGGLES

Protective goggles should be worn during competition.

 

  • 3.5 BACK PROTECTOR

CE certified back protector must be used under or over the life jacket.

 

  • 3.6 KNIFE

Must be worn during competition. The knife must be of diver type which means that the knife should be well grounded in the knife holder and safely strapped to the leg.

The knife may only be worn during the competition. During breaks the knife should be stored with the other equipment, such as helmets and back protectors. This is in accordance with the Swedish knife law and its exceptions.

 

 

  1. SECURITY

 

  • 4.1 FIRE EXTINGUISHER

Fire extinguishers shall be provided both in the center of the pit, and at the start.

 

  • 4.2 DIVER

The organizer must have a diver in a boat, ready to dive out on the water during the race. IF the water depth exceeds 2 m

 

 

5 START AND RESULTS

 

  • 5.1

Lamp or flag start to be used.

At flag start regards:

When it is ready for start, the starter make the go-ahead sign, so that drivers can see that it is ready to start.

During the startup process the starter hold down the flag after/against the leg.

The starter will point on all drivers with the hand and get clearance.

After getting claerence from all drivers the starter lower the hand all the way to down to the legs. Before he pull the starting flag whitin 5 seconds.

"Snatches" or jumping the gun a driver has passed the start and the starter will immediately raise the flag.

 

  • 5.2 FALSE START. (Jumping the gun)

When false start, the driver who jumped the gun has to slow down and get in the last place in the race, which he then may run as usual after that. The starter or the headpost will hold up a sign with the starting number that made the false start.

 

6 MACHINE CLASSES

 

  • 6.1 OPEN MOD

Free volume.

Free trimming.

Permitted with supercharging and / or fuel supplement.

Free fuel. MUST be Unleaded.

 

  • 6.2 DRIVE TRACKS

Optional standard tracks may be used. Only down cutting the profile is allowed as modify.

 

  • 6.3 BRAKES

Efficient brakes shall be provided.

 

  • 6.4 DRIVEBELT COVER

Drivebelt cover has to be available and satisfactorily and properly affixed. Original cover counted as satisfactory.

 

  • 6.5 CHASSIS

Modification is permitted. HOWEVER, no fins or other material that can help with the bracket allowed.

Lifting handles in the front and rear must be mounted.

Free design of front suspension.

Free design of rear suspension.

Not allowed extra buoyancy or replacement of cushion that helps the machine to float.

(it may cause accidents if it will stay on surface)

 

  • 6.6 HOLE AND RIMS

Sharp edges and major holes has to be protected or covered to avoid damage to the driver.

Hole in the driving direction that is so big that you can put part of a hand into. Has to be covered with material that has the same strength as the material around the hole.

 

  • 6.7 SKIS AND RUNNERS

The skis should be whitout runners if jump is used. Carbide runners is not allowed. The skis edges shall be rounded so you can´t cut or damage life jacket straps and clothing.

 

  • 6.8 BUOJ

A marker buoy with rope WITHOUT knots should be attached to the snowmobile. Please mark the buoy whit the bib.

There shall be a self-timer of the rope / buoy if snowmobile go down. The rope shall have a strength of at least 800kg. Length of rope shall be in invitation.

 

  • 6.9 SNOWFLAPS

Water(snow)Flaps should be used on the sled. When the driver sits on the sled, the protection guard is max 10cm from the ground. The flaps should have belts fitted, to prevent the flaps to stand straight out.

 

  • 6.10 RUNNING STANDS

A stand must always be used during warm-up whit rotating track of the snowmobile. The stand has to have covered back at least 50cm high.

If the machine is held up without a stand with rotating track. The driver WILL immediately be disqualified from the race.

One hand on the brake and the emergency stop shall be connected to the operator.

 

  • 6.11 EMERGENCY

A functioning emergency stop shall be installed on all machines. The rope for emergency stop shall be attached in a secure manner in the driver when the snowmobile is running.

 

7 ENVIRONMENTAL

 

  • 7.1 FUEL TANK

Each machine must have sealed fuel tank with attached check valve (one way valve) on venting. So that the fuel does not leak out in the water.

 

  • 7.2 ENVIRONMENTAL CARPET

Environment carpet should always be used under the sled in the Pit. At least 80cm * 120cm.

 

  • 7.3 VESSEL FOR LIQUID WASTE

Collecting vessels of at least 400 Litres should always be for ex. oil, gasoline in the Pit.