Klasser / reglemente


1 GENERELLT

§1.1 European Watercross Championship

European Watercross Championship är ett öppet mästerskap. European Watercross Championship genomförs med kvaltävlingar inom Europa, där förare kvalar till finalen som arrangeras i slutet på säsongen.

§1.2 ARRANGÖR

European Watercross Championship arrangeras av klubbar och organisationer som främjar snöskotersporten.

För deltagande i European Watercross Championship krävs förarlicens utfärdad av SMA (Svenska Motorsport Alliansen)

§1.3 STARTNUMMER och ANMÄLAN

Startnummer ansöker man om på www.raceinfo.se

Anmälan sker på www.raceinfo.se eller hos respektive arrangör.

Anmälningsavgiften i kvaltävlingarna. Se respektive tävling. 

§1.4 KLASSER.

EWCC European Watercross Championship genomförs bara i klassen. Open Mod.

Överladdning och tillskottsbränsle är tillåtet i European Watercross Championship.

Fritt bränsle, skall dock vara blyfritt.

2. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE

§2.1 BANA

Banan kan innehålla både höger och vänster svängar. Banlängd max 1000 m.

Bana bör läggas så det inte är djupare än 5 m.

Banan kan innehålla hopp.

Banan skall bojas med olika färg för höger och vänster kurvor samt vit boj som markerar alternativspår.

Boj skall vara minst 60 cm hög.

Kvaltävling ska genomföras med heat där 3 förare kör i varje kvalheat. Samt 4 förare i finaler.

European Watercross Championship Final genomförs med 4 startande i varje heat.

§2.2 ALTERNATIVSPÅR

Ett alternativspår kan finnas. Alternativ spåret skall vara längre och belägen på utsidan av ordinarie bansträckning.

Alternativ spåret måste tas minst en gång per heat. Om inte, uteslutning ur heatet.

§2.4 DEPÅOMRÅDE

Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har rätt till 3x3 meters yta.

Depån bör vara öppen för publik under paus.

Varje förare får entréband till 2 stycken mekaniker som gäller för fri passage till maskindepå.

§2.5 STARTOMRÅDE

Startområde skall ha sandbädd. Startområdets bredd skall vara minst 2 meter / antalet startande.

Detta skall vara VÄL avspärrat för publik. Upline skall vara i direkt anslutning till startområdet.

Skylt med heatnr skall finnas vid upline väl synlig från maskindepå.

§2.6 BÄRGNING

Vid bärgning av maskinen med bärgningsflotte SKALL maskinen lyfts rakt upp till vattenytan. Man bör ha minst två bärgningsflottar.

Det skall framgå i Tilläggsreglerna OM bärgning sker mellan heat omgångar eller om man är utesluten vid sänkning. Bärgning av skotrar skall alltid påbörjas under tävlingen.

Vid bärgning har man 15 minuter på sig att starta upp maskinen.

Vid EWCC Finalen gäller uteslutning ur tävling vid sänkning. Under kvalomgång 2 och 3.

§2.7 BESIKTNING

Besiktning av maskinen skall alltid genomföras innan tävling.

Besiktning av personlig utrustning som kniv, ryggskydd, flytväst, hjälm, skor och anpassad klädsel skall göras i upline inför varje heat.

§2.8 SPORTSLIGT UPPTRÄDANDE

Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.

Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng.

Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.

Bestraffning: Uteslutning ur tävling.

 

3. PERSONLIG UTRUSTNING

§3.1 FLYTVÄST

Flytväst skall vara godkänd för förarens vikt.

§3.2 SKOR

Skall vara av motorcross eller snowboard typ.

§3.3 HJÄLM

Skall vara CE godkänd och med hakskydd och ha minst 50% fluorescerande yta.

Foliering är tillåtet.

§3.4 GOOGLES

Skyddsglasögon skall användas under tävling.

§3.5 RYGGSKYDD

CE märkt ryggskydd skall användas under eller över flytväst.

§3.6 KNIV

Skall bäras under tävling. Kniven skall vara av typ som är gjord för att kapa rep och bälten utan vass spets. Kniven skall vara väl förankrad i sin slida samt på ett säkert sätt spännas fast lättåtkomligt vid en paniksituation.

4. SÄKERHET

§4.1 BRANDSLÄCKARE

Brandsläckare skall finnas både i mitten av depån och vid starten.

§4.2 DYKARE

Arrangören skall ha en dykare som skall vara dykklar ute på vattnet under tävlingen om vattendjupet överstiger 2 m. Dykare ska hålla information under förarsammanträde.

5 START OCH RESULTAT

§5.1

Lampa eller flaggstart skall användas.

§5.2 TJUVSTART

Vid tjuvstart skall föraren som tjuvstartat lägga sig sist i heatet varpå han sedan får köra som vanligt efter det. Starten skall vid varvning hålla upp en skylt med startnr på den som tjuvstartat.

6 MASKIN KLASSER

§6.1 OPEN MOD

Fri volym.

Fri trimning.

Tillåtet med överladdning och/eller bränsletillskott.

Fri bränsle. SKALL vara blyfritt.

§6.2 MATTA

Valfri standard drivmatta får användas. Endast nerskärning av kammar är tillåtet som modifiering.

§6.3 BROMS

Effektiv färdbroms skall finnas.

§6.4 VARIATORSKYDD

Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande.

§6.5 CHASSI

Modifiering är tillåtet. DOCK är inga fenor eller övrigt som kan hjälpa till med fästet tillåtet.

Lyftbåge fram och bak skall finnas monterad.

Fri utformning av framvagn.

Fri utformning av boggie.

Ej tillåtet med extra flytkraft eller ersättning av dyna som hjälper maskinen att flyta.

§6.6 HÅL OCH KANTER

Vassa kanter och större hål skall skyddas eller täckas för att undvika skada på förare.

Hål i färdriktningen som är så stora att man kan få in en hand skall täckas med material av samma hållfasthet som materialet runt hålet.

§6.7 SKIDOR OCH STYRSTÅL

Skidorna bör vara utan styrstål om hopp används. Cormant är inte tillåtet. Skidans kanter skall vara rundade så man inte kan skära sönder flytväst remmar och kläder.

§6.8 BÄRGNINGSBOJ

En markerings boj med rep UTAN knutar skall finnas på skotern.

Det skall finnas en självutlösare av repet/bojen om snöskotern sjunker. Repet skall klara minst 800kg. Längd på repet skall stå i inbjudan.

§6.9 STÄNKSKYDD

Stänkskydd skall användas på maskinen. När förare sitter på maskinen skall stänkskyddet vara max 10cm från marken. Original stänkskydd bör användas.

§6.10 PALLBOCK

En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern. Pallbocken skall ha täckt baksida minst 50cm hög.

Om maskin hålls uppe utan pallbock med roterande matta. Skall föraren omedelbart uteslutas ur tävlingen.

En hand på bromsen skall alltid finnas.

Nödstoppen skall vara kopplad.

§6.11 NÖDSTOPP

En fungerande nödstopp skall vara monterad på samtliga maskiner. Lina till nödstoppen skall fästas på ett betryggande sätt i föraren då maskinen är igång.

7 MILJÖARBETE

§7.1 BRÄNSLETANK

Varje maskin skall ha försluten bränsletank med ansluten backventil (envägsventil) på avluftningen. Så att bränsle inte läker ut i vattnet.

§7.2 MILJÖMATTA

Miljömatta skall alltid användas under maskin i maskindepån. Minst 80cm*120cm.

§7.3 KÄRL FÖR SPILLVÄTSKA

Uppsamlingskärl på minst 400 Liter skall alltid finnas för Tex olja, bensin i maskindepån.

§7.4 SOPKÄRL

Sopkärl skall finnas utställda i depå.