Reglemente BackCupen 2021
- 1 GENERELLT
- 1.1 BackCupen
BackCupen är en internationellt öppen serie i snöskoter Backe. BackCupen genomförs med kvaltävlingar och en säsongsfinal. Där bästa resultat från max tre tävlingar utgör totalresultatet.
BackCupen arrangeras av klubbar, företag och organisationer som främjar snöskotersporten.
För deltagande i BackCupen krävs förarlicens utfärdad av SMA (Svenska Motorsport Alliansen) Helårs licens för seniorer kostar 700 kr/år.
Helårslicens för ungdomar upp till 17 år: 400 kr / år
Gör test och registrera dig för licens på denna länk.
http://smalic.se/forarlic/forarlicensmctest.html
Engångslicens kostar 250 SEK. Använd ett betalkort, ex,vis VISA och betala licensen här:
http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registratio…/add/15
- 1.4 STARTNUMMER och ANMÄLAN
Anmälan sker på www.raceinfo.se.
Startnummer väljer man vid anmälan.
Anmälningsavgiften i kvaltävlingarna. 300 SEK för varje klass.
Anmälningsavgiften betalas via swish till arrangerande klubb. SENAST kl 12.00 dagen före tävling. Uppvisande av gällande SMA licens. SKER vid besiktning när du ska in i depån. Se §6.4 Corona.
Köp licensen i lugn o ro hemma vid datorn.
- 1.5 KLASSER.
- 1.5.1 STOCK
Maskinen skall vara standard ur kartong, ingen kubikbegränsning.
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare, variatorer och utväxling får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.
§1.5.2 RACER
Fri trimning och konstruktion. Överladdning, lustgas och Dubb är inte tillåtet. - 1.5.3 UNLIMITED
Fri kubik, trimning och konstruktion. Blyfritt bränsle. Dubb är inte tillåtet. - 1.5.4 Millenium
Chassi: skall vara senast Årsmodell 2002. Eller samma som årsmodell 2002.
Motor: Motorblock eller annan väsentlig del som vevaxel eller cylinder, skall vara från motor tillverkad fram till 2002. Fri trimning och fri konstruktion. Vilket innebär att eftermarknads delar får användas.
Chassi och väsentlig del från motor skall komma från samma märke.
Fjädring: fri konstruktion
Det viktigaste: Maskin måste vara en ”Sittmaskin” med dyna monterad på chassi inte upphöjd så man kan räta ut knäna. Överladdning, lustgas samt Dubb är inte tillåtet. - 1.5.5 Dam
Lika som racer klassen. - 1.5.6 GubbKlassen
+40 år.
Lika som Unlimited klassen. - 1.5.7 Barn klassen
MAX 200 cc Fri trimning. Max 200 cc. Maskinerna ska följa våra säkerhets punkter i detta reglemente.
Barnklassen kommer att genomföras i pausen mellan kval och finaler, med finaler i samband med seniorklasserna.
- 1.5.8 Ungdoms klassen
Ungdom upp till 17 år med ungdomslicens från SMA
Fläkt maskiner. Maskinen skall vara i original utförande. Med fläktkyld motor.
Vätskekylda maskiner. Max 400 cc. Maskinen skall vara i original utförande.
Gasblockmaskiner. Maskinen skall vara max 600cc och försedd med varvtals begränsning enligt tillverkarens specifikation för ungdomsklassen.
OBS. Starttillstånd krävs för samtliga förare i ungdomsklassen.
Starttillstånd kan erhållas genom någon från ROS MK eller av arrangören utsedd person, som godkänner förarens kunskap att hantera maskinen under tävling. Startillstånd kan lämnas muntligt eller vid uppkörning på bana. Dock inte på tävlingsdagen.
Priser i form av medalj kommer att delas ut i Barnklassen samt Pokaler i Ungdomsklassen.
Vi tror inte att ett barn under 12 år är en fullvärdig förare på en 550 cc fullblodsracer maskin.
Tills motsatsen är bevisad inför någon från ROS MK eller av denne utsedd person.
- 2. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
- 2.1 BANA
Bana kan ha både höger och vänsterkurvor. Banlängd max 700 m. Minst 8 meter bred.
Bana bör läggas så att publiken ser hela bansträckningen.
Banan kan innehålla hopp, MEN hopp får inte byggas i banan. Man skall följa backens naturliga struktur.
Banan skall markeras väl. Så att det inte råder några tvivel om var kurvors innerspår är. Använd gärna band 10 meter före kurvan, på innerspår eller snöhögar som klart visar var innerspår är. - 2.2 ANTAL STARTANDE.
MAX Fyra (4) startande i varje heat. - 2.3 ANTAL KVALOMGÅNGAR I VARJE TÄVLING.
Tre (3) Kvalomgångar - 2.4 POÄNG.
Arrangören använder samma resultatprogram i samtliga tävlingar. Poäng samlas i kvalheat för att placera sig i finalkörning.
Totalplacering 1-10 i varje kvaltävlingen ger poäng som läggs ihop till totalen i BackCupen.
OBS. Endast resultatet från tre tävlingar får räknas ihop till totalpoängen för BackCupen. - 2.5 FINALER.
Varje tävling skall avslutas med C-, B- och A-final. Vinnaren i C-final går till B-final och vinnaren går till A-final. Topp tre efter kvalen går direkt till A-final. 4,5,6 plats går till B-Final 7,8,9,10 plats går till C-final. - 2.6 SÄRSKILJNING.
Först är det kvalpoängen, Sen bästa placering, Sen sista heat. Om det fortfarande är lika efter det,
så är det resultatserviceprogrammet som särskiljer och lottar in förarna i respektive final.
Då flera förare har samma poäng så lottar programmet in förarna i respektive final utan att vi kan påverka det i sekretariatet.
Särkörning tillämpas ENDAST om placeringen gäller C-final eller inte. Särkörning tillämpas INTE för placering i B-Final eller A-final.
Särskiljning för totalsegern i BackCupen räknar man bästa placering och cup poäng från tre deltävlingar.
Är det lika så är det bäst placering i säsongsfinalen. Har ingen av förarna kört säsongsfinalen. Så är det deltävling 5 som är avgörande och så vidare ner till deltävling 2
INTE förarens sista och näst sista tävling. - 2.7 DEPÅOMRÅDE
Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har en markerad ruta på 3x3 meter.
Se §6.4 Corona
Varje förare får ENDAST ta med sig 2 stycken mekaniker, som får tillträde till tävlingsområdet.
OBS INGA UNDANTAG. - 2.8 UPLINE
Upline skall vara placerad i absolut närhet av depåområdet. Heat tavla visar vilket heat som ska köra in i upline. Det är förbjudet att värma maskin med roterande matta i Upline. - 2.9 WarmUp Zon
Då man kör ut från Upline skall man åka till WarmUp zon som är i direkt anslutning till startplattan. I WarmUp zon värmer man maskinen med pallbock.
Se till att pallbocken ställs undan då du åker in på startlinjen.
Man åker upp på startlinjen i den ordning man blir placerad i upline.
Man väljer spår själv på startlinjen. - 2.10 STARTOMRÅDE
Startområde skall ha snöbädd. Startområdets bredd skall vara 8-16 meter.
Detta skall vara VÄL avspärrat för publik.
Förare väljer startspår i den ordning man stod i Upline. WarmUp skall inte ske inom startområdet. - 2.11 STARTANORDNING
Lampa eller flaggstart skall användas. - 2.12 TJUVSTART
Vid tjuvstart gäller omstart.
Förare som tilldöms tjuvstarten skall starta med maskinen avstängd. Ståendes bakom maskinen med nödstoppen i handen.
När starten åter går får föraren starta maskinen och delta i heatet. - 2.13 BESIKTNING
Besiktning av maskin och förares utrustning samt uppvisande av licens kommer att ske när du åker in i depån för att ställa dig på din ruta i depån. Se §6.4 Corona
På maskinen kontrolleras säkerhetsdetaljer.Som Variatorskydd, Nödstopp, Broms, Hål i buk/huv.
Som personlig utrustning skall man uppvisa Licens, ryggskydd, hjälm, skor och anpassad klädsel.
Nödstoppslina och baklyse kommer att kontrolleras i upline inför varje heat.
LJUDMÄTNING kan förekomma på 1/3 av startfältet.
114dB är max ljudnivå vid full gas på pallbock. - 2.14 SJUKVÅRD
Akut sjuksköterska med god erfarenhet från ambulans eller akutmottagning ska finnas på området. Sjukvårdsväska, bår och räddningspulka ska finnas. - 2.15 KING OF THE HILL
Vid deltävling kan en King of the Hill final genomföras.
Där samtliga vinnare i seniorklasserna deltar.
Vinnaren får givetvis ett speciellt pris. You might even get a t-shirt. - 2.16 SPORTSLIGT UPPTRÄDANDE
Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.
Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng.
Vid grov förseelse. Uteslutning ur tävling och startförbud i BackCupen resten av säsongen.
Detta beslut fattas av tävlingsledningen.
Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.
Bestraffning: Uteslutning ur tävling och vid allvarliga tillfällen. Startförbud i BackCupen
- 3. PERSONLIG UTRUSTNING
- 3.1 RYGGSKYDD OCH BRÖSTSKYDD
Ryggskydd och bröstskydd SKALL användas och ska vara godkänd med CE märkning. - 3.2 SKOR
Skall vara av kraftigare typ. Motorcross stövel, snowboard sko eller liknande. - 3.3 HJÄLM
Skall vara CE godkänd och med hakskydd. Foliering är tillåtet. - 3.4 GOOGLES
Skyddsglasögon skall användas under tävling. - 3.5 KLÄDER
Kläder som skyddar mot kyla och är anpassad för skoterkörning skall användas - 3.6 MUNSKYDD
Man skall alltid ha med sig CE märkta munskydd. För att användas där det krävs. Se §6.4 Corona
- 4. SÄKERHET
- 4.1 BRANDSLÄCKARE
Brandsläckare skall finnas i varje racebuss som står i depån.
Skall även finnas i mitten av depån och vid starten. - 4.2 PALLBOCK
ALL körning med roterande matta, skall ske på pallbock i Depå och i WarmUp zon.
Dra ur mattan, där man lyfter maskinen och håller upp den för hand, SKALL medföra uteslutning ur tävlingen. Då detta medför mycket stor risk att byxben och skor fastnar i roterande matta. Samt att om mattan går av. Så kan mattan kapa benen på personen som håller upp skotern. MED MYCKET trasiga ben som följd och många månaders sjukskrivning.
- 5 MASKIN SÄKERHETS UTRUSTNING.
- 5.1 BAKLYSE
Baklyse skall fungera. - 5.2 BROMS
Effektiv färdbroms skall finnas. - 5.3 VARIATORSKYDD
Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande. - 5.4 HÅL OCH KANTER I BUK/HUV
Vassa kanter och större hål skall skyddas eller täckas för att undvika skärskador på förare.
Hål i färdriktningen som är så stora att man kan få in en hand skall täckas med material av samma hållfasthet som materialet runt hålet. - 5.5 STÄNKSKYDD
Stänkskydd skall användas på maskinen. Original stänkskydd får användas. - 5.6 PALLBOCK
En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern.Pallbocken skall ha täckt baksida. En hand på bromsen skall alltid finnas. Nödstoppen skall vara kopplad. - 5.7 NÖDSTOPP
En fungerande nödstopp skall vara monterad på maskinen. Lina till nödstoppen skall fästas på ett betryggande sätt i föraren då maskinen är igång.
6 MILJÖARBETE OCH COVID-19
- 6.1 ORDNING I DEPÅ
Samtliga förare SKALL hålla god ordning i depåtält och runt omkring. - 6.2 MILJÖMATTA
Miljömatta skall alltid användas under maskin i maskindepån. Skall vara absorberande. - 6.3 SOPKÄRL
Sopkärl skall finnas utställda i depå. - 6.4 Corona / COVID-19
För att vi ska kunna genomföra BackCupen 2021 måste vi följa FHM råd och riktlinjer.
Alla deltagare ska känna sig helt friska och vara helt utan förkylningssymtom.
Vid symtom STANNA HEMMA. Vid en olycka så SKA sjukvårdspersonal titta till dig och då ska dom inte behöva oroa sig för sin egen hälsa.
Vi håller avstånd och tänker på smittspridningen.
BackCupen vill inte vara orsaken till en kluster-smittspridning.
*Anmälan sker endast via raceinfo.se. Swish betalning SKALL ske senast kl 12.00 dagen före tävling.
*Anmälan på plats. Endast upprop på förarsammanträde kommer att ske. Är du inte personligen på plats, så stryks du ur anmälningslistan.
*Munskydd skall användas vid alla tillfällen, då du inte står på din ruta i depån eller då du bär hjälm.
*Endast två mekaniker är tillåtet för varje förare. INGA undantag.
*Endast förare skall vara närvarande vid förarsammanträdet.
*Resultatservice och heatlistor presenteras ENDAST på raceinfo.se
Följs inte dessa regler så ställs tävlingen in omedelbart.
- 7 POÄNGBERÄKNING
- 7.1 Heatpoäng
Heatpoäng räknas enligt följande: 6,4,3,2,1
(vi kan lägga in ytterligare en förare i ett kvalheat vid speciella fall) - 7.2 Cuppoäng
Beräknas enligt följande: 50,44,40,36,32,28,24,20,16,12,8,4
Dom 12 bästa i varje deltävling får cuppoäng - 7.3 BackCupen MÄSTARE 2021
BackCupen Mästare 2021 är den som har mest poäng med de 3 bästa resultaten.