Klasser / reglemente


LÄS DETTA REGLEMENTE

GRAND KALLAX DRAGFESTIVAL

Tävlingen körs den 2 april i byn Kallax, ca 15km söder om Luleå.


Anmälan och besiktning 0800–0930
Förarsammanträde 0930
Första start 1000

ANMÄLAN
Anmälningsavgift

TopFuel, Trail Unlimited samt OpenMod Fri: 2000kr (Anmälningsavgiften kommer i huvudsak att gå till prispengar i dessa klasser)
Övriga klasser: 500kr

Sista anmälningsdatum: 2022-03-27
Efteranmälningsavgift tillkommer med 500kr oavsett klass.

All anmälan sker via http://www.raceinfo.se

Frågor om tävlingen kan ställas till
Patrik Löfdahl 070–2105306 eller info@nsds.se                  
Leif Viklund 070–2644491 eller leif@norrlimo.se                

TÄVLINGEN

Tävlingssträckan kommer at vara 500ft, dvs 152,4 meter.
SNÖSTART, dvs. inga startmattor
Startmetod: Julgran
Tidtagning kommer att ske vid 60ft samt målgång.

Definition av godkänd kvaltid 

Förare ska med sitt tävlingsfordons egen motorkraft lämna startlinje så att tidtagningen startar, samt passera mållinje innan tidtagningsanläggningens maxtid uppnås.

Vid solokörning under eliminering kan föraren välja att stå över. Om föraren väljer att stå över räknas tid från föregående körning i val av bana.

Antal startande

Vid färre än 3 startande/anmälda i en klass, flyttas dessa till närmast högre klass

Diskvalificering / ej godkänd körning

I nedanstående fall kommer tid ej att tillgodoräknas. Om båda förare brutit mot nedanstående gäller prioritetsordning på felen. Om båda förare tjuvstartar ska endast den förare som startat först dömas för tjuvstart.

  1. Att med någon del av fordonet korsa mittlinjen.
  2. (Gäller ej vid solokörning eller under kvalificering)
  3. Brutit mot gällande reglemente.
  4. Att med någon del av fordonet köra utanför sidomarkeringen eller köra på barriärer eller tidtagningsutrustning.
  5. Kör fortare än breakout i Eliminering.

Vid påkörning av tidtagningsutrustning tillkommer vite om 10000kr

Breakout

I Trail Unlimited är breakout satt för att göra klassen så jämn som möjligt. 

Detta innebär att kör man fortare än klassens breakout i kvalificering flyttas man automatiskt upp i nästa klass samt om man kör fortare än breakout i eliminering blir man diskvalificerad.  Denna tid kan komma att ändras under säsongens gång.

Eliminering

Elimineringen genomförs med s.k. pro-stegar. 

Maxstorlek på stege är 32. I klasserna Open Mod Fri, Trail Unlimited samt TopFuel gäller : 3-5 inkvalade körs en 4-stege, 6-12 inkvalade körs en 8-stege, 13-27 inkvalade körs en 16-stege och med 28 eller fler inkvalade körs en 32-stege.  Övriga klasser kör haltande PRO-stege.

Val av bana 

I samtliga klasser väljer tävlande med bästa tiden i föregående omgång bana, i omgång 1 gäller kvaltiden.

Varmkörning

Vid all varmkörning ska tävlingsfordon vara uppställd på pallbock, dessutom ska förare eller mekaniker vara kopplad till nödstopp.

Förarens personliga utrustning 

Kängor av Motocross, Snowboard eller Skotersko typ. Handskar av kraftigare typ. 
Ryggskydd rekommenderas för samtliga klasser. Ryggskydd bör bäras under skyddskläder. 
Godkänd skyddshjälm. Om hjälm utan visir används, ska någon typ av skydd för ögon användas.  Skyddsväst innehållande ryggskydd av modell ”Motocross, Skotercross” är obligatorisk för samtliga klasser med dubbade drivmattor. 

 

TÄVLINGSKLASSER

Generella regler

Gäller i samtliga klasser

Om det uttryckligen inte står att det är tillåtet, ska ändring/modifiering anses som otillåten.

På samtliga tävlingsfordon ska drivsystemet mellan motor och drivmatta bestå av variatorer med drivrem.

Minst en effektiv färdbroms ska finnas. För klasserna OM och TF rekommenderas broms på drivaxel.

Samtliga tävlingsfordon ska vara försedda med nödstopp som automatiskt bryter strömmen, samt eventuell elektrisk bränslepump, då föraren lämnar fordonet.

Tävlande bör vara utrustad med egen pallbock/varmkörningsbock, gärna märkt med startnummer.  Vid all varmkörning ska tävlingsfordon vara uppställd på pallbock, dessutom ska förare eller mekaniker vara kopplad till nödstopp.

Lustgasflaskor får endast värmas med elektrisk värme.
Maskiner med tryckkärl (lustgas eller tryckluft/kolsyra) ska märkas med symbol för detta.

För klasserna STANDARD, CLASSIC, TRAIL samt TRAIL TURBO är endast drivmedel som köps på mack godkänt. Dvs max 99 oktan RON samt E85.

Övriga klasser, valfritt drivmedel.

STANDARD 

 

Indelas i två motorstorlekar

Standard 850 (2-takt max 850cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar) 
Standard 1000 (2-takt max 1050cc)

Överladdning ej tillåten

Motor, ingen form av bearbetning som portning, polering, blästring, svetsning är tillåtet. 

Borrning av cylinder är tillåten, max 0,5 mm per cylinder över tillverkarens originalborrning Endast original reedkorgar för respektive modell tillåtes, dock får valfria reedblad användas. 

Endast originaltändsystem för respektive modell. Valfri justering av tändkurva. 

Förgasare/insprutning/luftrenare Original för respektive motor/modell. 

Valfri bestyckning av förgasare, dvs hög och lågfartsmunstycke, trottelnål och originaltrottel.

Användande av extra elektroniska, till exempel Boondocker och Powercommander är tillåtet.  

Eventuella inbyggda funktioner som tex Launchcontrol och Revlimiter i dessa moduler är inte tillåtna att använda.

Omprogrammering av original styrenhet är tillåtet.

Luftrenare/luftburk: Endast ändring enligt fordonstillverkarens originalspecifikation. 

Valfria variatorer under förutsättning att man använder sitt eget fordonsmärkes variatorer., eller variator direkt anpassad för att ersätta original. Valfri bestyckning, med valfri bestyckning menas: vikter, fjädrar och helix. Svarvning/putsning av skivornas anliggningsyta mot variatorrem samt balansering är tillåtet. Valfri variatorrem. 

Valfri drivmatta i gummi.

Dubb EJ tillåten

Boggie ska vara original för fordonsmodellen. Boggie får justeras så den passar till drivmattan. 

Får monteras på valfri plats i tunnel. Vändhjul av valfri storlek får användas.  Original fjädringsväg, original höjd på maskin från underlag.

CLASSIC

 

Samma regler som STANDARD men maskinen ska vara tillverkad 2002 eller tidigare.

TRAIL 

 

Indelas i två motorstorlekar 

Trail 850 (2-takt max 850cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar) 

Trail 1000 (2-takt max 1050cc) 

Ändringar som är tillåtna i STANDARD är även tillåtna i denna klass.

Valfria reedkorgar/ventiler.

Valfri typ och modell av avgassystem under förutsättning att dessa ryms under motorhuven. Slutrör från avgassystem får utmynna på valfritt ställe genom balja/buk, ej genom sidokåpa.

Valfria primär- och sekundärvariatorer samt bestyckning av dessa. 

Förlängning av originalboggie är tillåtet. 

Endast traildubb tillåten, ej s.k. Chisels

TRAIL TURBO

 

Ändringar som är tillåtna i STANDARD samt TRAIL är även tillåtna i denna klass.

Motorn ska vara original för modellen/chassi och tillsammans utgöra en modell som är/var till salu för allmänheten. Modeller som från tillverkaren inte har monterat överladdningssystem får eftermontera turbo/kompressor. 

Turbo får ha max 46 mm diameter invändigt på inlopp. Är diametern på turbons inlopp större än 46 mm ska restriktor men minimum tjocklek på 6 mm och med maximalt 46 mm hål monteras innan turbo. Kanter på restriktor får ej fasas eller rundas, utan ska vara skarpa. 

Exempel på godkända turbo är: Originalmonterad IHI turbo på t.ex. Yamaha Sidewinder/Arctic Cat 9000 samt Mitsubishi T19 eller mindre.

Omprogrammering av originalstyrsystem är tillåtet.

Piggybacksystem för insprutning är tillåtet.

Launchcontrol är ej tillåtet att användas.

Extra spridare får monteras.

Luftfilter får placeras utanför huven. Tryckslangar får bytas mot rör. Valfri laddluftkylare.  Valfri dumpventil. 

Valfri bränslepump.

Methanol injection är tillåtet att användas.

 

TRAIL UNLIMITED

 

Ändringar som är tillåtna i STANDARD, TRAIL samt TRAIL TURBO är även tillåtna i denna klass.

Breakout för klassen är 5,899 sekunder på 201m, 5,000 på 152m.

Motorn ska vara original för modellen/chassi och tillsammans utgöra en modell som är/var till salu för allmänheten. Modeller som från tillverkaren inte har monterat överladdningssystem får eftermontera turbo/kompressor. 

Fri modifiering av motorns invändiga delar är tillåtet, dock ska vevhus/motorblock vara original för respektive fordonsmodell

Valfri turbo/kompressor

Bränsletank ska vara original för modellen. ”Surgetank” / ”Catchtank” är tillåten i kombination med originaltank.  

Boggie får bytas till originalboggie från annan skotertillverkare, under förutsättning att original fjädringsväg samt höjd bibehålls. Vändhjul får bytas till större diameter. 

Valfri drivmatta i gummi. Valfri dubbning.

Motorhuv får bytas till huv gjord av annat material under förutsättning att den bibehåller originalutseende för respektive modell. Extra ventilationshål får öppnas i huv under förutsättning att original siluettutseende bibehålls. Extra luftscoop är tillåtet. 

Dyna får bytas ut till lättviktsdyna under förutsättning att utseendet inte skiljer sig markant från originaldynan.

Belysning får demonteras. Hål för belysning i huv ska täckas igen. Eventuellt monterad belysning behöver inte fungera. 

OPEN MOD

 

Indelas i 4 motorstorlekar 

Open Mod Classic (2-takt max 800cc, motor ska vara äldre än 2002)

Open Mod 850 (2-takt max 850cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar) 

Open Mod 1000 (2-takt max 1050cc samt 2-takt max 850cc med överladdning) 
Open Mod Fri (Fri kubikgräns)

Överladdning endast tillåten i Open mod 1000 för 2-takt upp till 850cc

Fri trimning.

Valfritt chassi.

Valfri boggie.

Valfri drivmatta i gummi.

Valfri dubbning.

Valfria variatorer.

Valfritt drivmedel.

 

TOP FUEL 

Fri trimning. (Lustgas tillåten)

Valfritt chassi.

Valfri boggie.

Valfri drivmatta i gummi. 

Valfri dubbning.

Valfria variatorer.

Valfritt drivmedel.