Klasser / reglemente


REGLEMENTE NORDIC SNOWDRAG SERIES 2024

 

Tävlingens genomförande

Tävlingssträckan är normalt 201,17 m (660 fot), på hårdpackad snö avsedd för snöskoter, men kan även efter arrangörs önskemål och förutsättningar vara kortad till 152,4 m (500 fot).
Så kallade startmattor används ej, endast start på snö.
Elektronisk tidtagning är obligatorisk. Vid varje kval och elimineringsomgång fram till final ska startordning för respektive klass vara följande: Top Fuel börjar och Standard avslutar. I finaler vänds startordning, Standard börjar och Top Fuel avslutar, dvs samma ordning som klasserna står i detta dokument. Avfart från tävlingsbana efter målgång bör förläggas i slutet av bromssträckan. Arrangör bör preparera accelerations och bromssträcka efter varje avslutad kvalomgång eller oftare om så är nödvändigt. Bromssträckan bör vara dubbla tävlingssträckan, dvs för 201,17m bana bör bromssträckan vara 400 m.
Banans bredd ska vara minst 6 m men bör om möjligt vara 10 m.

Tidtagning
Fotoceller Avståndet mellan fotocellerna för pre-stage och stage ska vara 178 mm och mellan stage och guarden 340 mm. Startfotocellerna bör sitta på en höjd mellan 300 mm-500 mm. Fotoceller utefter banan och vid mål bör ligga på en höjd mellan 150–250 mm eller om möjligt på samma höjd som startfotocellerna. För att skydda fotoceller från påkörning bör arrangör/tidtagare antingen måla fotoceller i fluorescerande färg eller placera plastkoner framför desamma. OBS! Plastkoner får inte förankras i underlag utan ska vara överkörningsbara.

Startträdets avstånd från startlinjen ska vara 11 m +/- 2 m.

Definition av godkänd kvaltid
Förare ska med sitt tävlingsfordons egen motorkraft lämna startlinje så att tidtagningen startar, samt passera mållinje innan tidtagningsanläggningens maxtid uppnås.
Vid solokörning under eliminering kan föraren välja att stå över. Om föraren väljer att stå över räknas tid från föregående körning i val av bana.

Antal startande
Vid färre än 3 startande/anmälda i en klass, flyttas dessa till närmast högre klass.
Detta avgörs av tävlingsledningen.

Diskvalificering / ej godkänd körning
I nedanstående fall kommer tid ej att tillgodoräknas. Om båda förare brutit mot nedanstående gäller prioritetsordning på felen. Om båda förare tjuvstartar skall endast den förare som startat först dömas för tjuvstart.

  1. Att med någon del av fordonet korsa mittlinjen.
  2. (Gäller ej vid solokörning eller under kvalificering)
  3. Brutit mot gällande reglemente.
  4. Att med någon del av fordonet köra utanför sidomarkeringen eller köra på barriärer eller tidtagningsutrustning.

Vid påkörning av tidtagningsutrustning tillkommer vite om 10000kr

Eliminering
Elimineringen genomförs med s.k. pro-stegar i klasserna Open Modified, Trail Unlimited och TopFuel.
Med 3-5 inkvalade körs en 4-stege, 6-12 inkvalade körs en 8-stege, 13-27 inkvalade körs en 16-stege och med 28 eller fler inkvalade körs en 32-stege.
Övriga klasser haltande pro-stegar.
Max storlek på stege är 32.

Avsteg att köra haltande pro-stege istället för pro-stege kan tas av arrangör.

Val av bana
I samtliga klasser väljer tävlande med bästa tiden i föregående omgång bana, i omgång 1 gäller kvaltiden.

Varmkörning
Vid all varmkörning ska tävlingsfordon vara uppställd på pallbock (avsedd för varmkörning), dessutom ska förare eller mekaniker vara kopplad till nödstopp.

Förarens personliga utrustning

Kängor av Motocross, Snowboard eller Skotersko typ. Handskar av kraftigare typ.

Ryggskydd rekommenderas för samtliga klasser. Ryggskydd bör bäras under skyddskläder.

Godkänd skyddshjälm. Om hjälm utan visir används, ska någon typ av skydd för ögon användas.

Skyddsväst innehållande ryggskydd av modell ”Motocross, Skotercross” är obligatorisk för samtliga klasser med dubbade drivmattor.

 

TÄVLINGSKLASSER

Generella regler
Gäller i samtliga klasser

Om det uttryckligen inte står att det är tillåtet, skall ändring/modifiering anses som otillåten.

På samtliga tävlingsfordon ska drivsystemet mellan motor och drivmatta bestå av variatorer med drivrem.

Minst en effektiv färdbroms ska finnas. För klasserna OM och TF rekommenderas broms på drivaxel.

Samtliga tävlingsfordon ska vara försedda med nödstopp som automatiskt bryter strömmen, samt eventuell elektrisk bränslepump, då föraren lämnar fordonet.

Tävlande bör vara utrustad med egen pallbock/varmkörningsbock, gärna märkt med startnummer.
Vid all varmkörning ska tävlingsfordon vara uppställd på pallbock, dessutom ska förare eller mekaniker vara kopplad till nödstopp.

Lustgasflaskor får endast värmas med elektrisk värme.

För klasserna STANDARD, CLASSIC, TRAIL samt TRAIL TURBO är endast drivmedel som köps på mack godkänt. Dvs max 99 oktan RON. E85 är ej tillåtet.

Övriga klasser, valfritt drivmedel.


STANDARD


2-takt max 1050cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar

Överladdning ej tillåten

Motor, ingen form av bearbetning som portning, polering, blästring, svetsning är tillåtet.

Borrning av cylinder är tillåten, max 0,5 mm per cylinder över tillverkarens originalborrning

Endast original reedkorgar för respektive modell tillåtes, dock får valfria reedblad användas.

Endast original tändsystem för respektive modell. Valfri justering av tändkurva.

Förgasare/insprutning/luftrenare Original för respektive motor/modell.
Valfri bestyckning av förgasare, dvs hög och lågfartsmunstycke, trottelnål och originaltrottel. Användande av extra elektroniska, t.ex. Boondocker och Powercommander är tillåtet.
Eventuella inbyggda funktioner som tex Launchcontrol och Revlimiter i dessa moduler är inte tillåtna att använda.

Omprogrammering av original styrenhet är tillåtet.

Luftrenare/luftburk: Endast ändring enligt fordonstillverkarens originalspecifikation.

Valfria variatorer under förutsättning att man använder variatorer som finns monterade i det egna fordonsmärket, oavsett årsmodell.
Valfri bestyckning, med valfri bestyckning menas: vikter, fjädrar och helix. Svarvning/putsning av skivornas anliggningsyta mot variatorrem samt balansering är tillåtet. Valfri variatorrem.

Valfri drivmatta i gummi.

Dubb EJ tillåten

Boggie ska vara original för fordonsmodellen. Boggie får justeras så den passar till drivmattan.
Får monteras på valfri plats i tunnel. Vändhjul av valfri storlek får användas.
Original fjädringsväg, original höjd på maskin från underlag.


CLASSIC

Samma regler som STANDARD men maskinen skall vara tillverkad 2002 eller tidigare.

Valfri dubbning med ståldubb, aluminiumdubb EJ tillåten.


TRAIL


2-takt max 1050cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt  4 cylindrar

Ändringar som är tillåtna i STANDARD är även tillåtna i denna klass.

Valfria reedkorgar/ventiler.

Valfri typ och modell av avgassystem under förutsättning att dessa ryms under motorhuven. Slutrör från avgassystem får utmynna på valfritt ställe genom balja/buk, ej genom sidokåpa.

Valfria primär- och sekundärvariatorer samt bestyckning av dessa.

Boggie får bytas till boggie från annan tillverkare, under förutsättning att original fjädringsväg samt höjd bibehålls för skotermodellen. Vändhjul får bytas till större diameter.

Förlängning av originalboggie är tillåtet.

Endast traildubb tillåten, ej s.k. Chisels


TRAIL TURBO

Ändringar som är tillåtna i STANDARD samt TRAIL är även tillåtna i denna klass.

Motorn ska vara original för modellen/chassi och tillsammans utgöra en modell som är/var till salu för allmänheten. Modeller som från tillverkaren inte har monterat överladdningssystem får eftermontera turbo/kompressor.

Turbo får ha max 46 mm diameter invändigt på inlopp. Är diametern på turbons inlopp större än 46 mm skall restriktor men minimum tjocklek på 6 mm och med maximalt 46 mm hål monteras innan turbo. Kanter på restriktor får ej fasas eller rundas, utan skall vara skarpa.
Exempel på godkända turbo är: Originalmonterad IHI turbo på t.ex. Yamaha Sidewinder/Arctic Cat 9000 samt Mitsubishi T19 eller mindre.

Omprogrammering av original styrsystem är tillåtet.

Piggybacksystem för insprutning är tillåtet.

Launchcontrol är ej tillåtet att användas.

Extra spridare får monteras.

Luftfilter får placeras utanför huven. Tryckslangar får bytas mot rör.

Valfri laddluftkylare.

Valfri dumpventil.

Valfri bränslepump.

Traildubb tillåten vid mattlängd upp till 141”, vid längre matta är dubb ej tillåten.


TRAIL UNLIMITED

Ändringar som är tillåtna i STANDARD, TRAIL samt TRAIL TURBO är även tillåtna i denna klass.

2-takt max 1050cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar

Motorn ska vara original för modellen/chassi och tillsammans utgöra en modell som är/var till salu för allmänheten. Modeller som från tillverkaren inte har monterat överladdningssystem får eftermontera turbo/kompressor.  

Fri modifiering av motorns invändiga delar är tillåtet, dock skall vevhus/motorblock vara original för respektive fordonsmodell.

Methanol injection är tillåtet att användas.

Valfri typ av insprutningssystem.

Valfri turbo/kompressor.

Launchcontrol är tillåtet att användas.

Bränsletank ska vara original för modellen. ”Surgetank” / ”Catchtank” är tillåten. 

Boggie får bytas till boggie från annan tillverkare, under förutsättning att original fjädringsväg samt höjd bibehålls. Vändhjul får bytas till större diameter. Exempel på annan boggie är t.ex. Timbersled eller Carbonsled

Valfri drivmatta i gummi.

Valfri dubbning med ståldubb, aluminiumdubb EJ tillåten.

Motorhuv får bytas till huv gjord av annat material under förutsättning att den bibehåller originalutseende för respektive modell. Extra ventilationshål får öppnas i huv under förutsättning att original siluettutseende bibehålls. Extra luftscoop är tillåtet.

Dyna får bytas ut till lättviktsdyna under förutsättning att utseendet inte skiljer sig markant från originaldynan.

Belysning får demonteras. Hål för belysning i huv ska täckas igen. Eventuellt monterad belysning behöver inte fungera.


MODIFIED

Indelas i 4 motorstorlekar, utan överladdning.
Classic Modified (2-takt max 800cc, motor skall vara äldre än 2002)
850 Modified (2-takt max 850cc, 4-takt 3 cylindrar, 4-takt 4 cylindrar)
1000 Modified (2-takt max 1050cc)
Open Modified (Ingen kubikgräns)

Fri trimning.

Valfritt chassi.

Valfri boggie.

Valfri drivmatta i gummi.

Valfri dubbning.

Valfria variatorer.


2-STROKE POWERADDER

Max 900cc (endast 2-takt)
Max 54mm turbo eller lustgas. (ej kombination)

Fri trimning.

Valfritt chassi.

Valfri boggie.

Valfri drivmatta i gummi.

Valfri dubbning.

Valfria variatorer.


TOP FUEL

Fri trimning. (Lustgas tillåten)

Valfritt chassi.

Valfri boggie.

Valfri drivmatta i gummi.

Valfri dubbning.

Valfria variatorer.