Klasser / reglemente


Klasser / reglemente


Torneträsk Open Lake Race

REGLEMENTE LAKE RACE MED SNÖSKOTER 2024

Innehållsförteckning

1. ALLMÄNT

1.1 Tävlingstyp

1.2 Tävlingens genomförande

1.3 Regler och anvisningar

 

 2. FÖRARE

2.1 Förarens personliga utrustning

 

 3. TÄVLINGSFORDON och KLASSER

3.1 Generella fordonsbestämmelser

3.2 Variatorskydd

3.3 Drivmatta

3.4 Bromssystem

3.5 Fjädring

3.6 Stänkskydd

3.7 Startnummer

3.8 Nödstopp

3.9 Uppallningsbock

 

 

Klasser

3.10.1 Racer 600cc

3.10.2 Racer 800cc

3.10.3 Stora Racer 1050cc

3.10.4 Dam

3.10.5 Bredband

3.10.6 Trail Turbo

3.10.7 Open Mod

3.10.8 TOP FUEL

 

4. TÄVLINGSOMRÅDE

4.1 Tävlingsbana

4.2 Publik avspärrningar  

4.3 Lyft av skoter för att rensa matta.
 

5. ANMÄLAN

5.1 Anmälan

5.2 Anmälningsavgift

 

 6. TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE

6.1 Säkerhet - Sjukvård

6.2 Miljö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ALLMÄNT

1.1 Tävlingstyp
Lake Race är en förenklad form av Dragracingtävling för snöskoter.
Det är en accelerationstävling över en viss sträcka, dock inte längre än 201,17 m (660 ft) som arrangeras på en preparerad bana.

1.2 Tävlingens genomförande
3 förare i varje heat.
3 kvalomgångar
3 finaler. C-, B- och A-Final.

Kvalificeringen till finalerna genomförs enligt följande 

Man har en minst 10 meter bred bana och ställer upp 3 förare i varje heat.
Man kör tre kvalomgångar där allt lottas i förväg.
Man får poäng efter placering i mål. 1:a=6poäng 2:a=3poäng 3:a=1poäng
Med dessa poäng tar man sig till dom olika finalerna och kan köra upp sig till A-Finalen.

1.3 Regler och anvisningar
Reglementet ska läsas och tolkas enligt följande.
Om det inte uttryckligen står att det tillåts i reglementet, ska det betraktas som förbjudet.

 

  1. FÖRARE

FÖRARE UNDER 16 ÅR. SKALL visa att man kan hantera en snöskoter för respektive klass.
Kan man det så får man delta i 600cc, Dam och Bredband.

2.1 Förarens personliga utrustning
Föraren ska bära:
2.1.1 Kängor/Skoterskor och Handskar.

2.1.2 Heltäckande lämplig klädsel som skyddar mot kyla och skada vid omkullkörning.

2.1.3 CE Godkänd hjälm.

  1. TÄVLINGSFORDON OCH BRÄNSLE

3.1 Generella fordonsbestämmelser De generella fordonsbestämmelserna gäller om inte annat anges i respektive klassreglemente.

3.2 Variatorskydd
Samtliga tävlingsfordon ska vara utrustade med variatorskydd.

3.3 Dubb
Dubb får användas i alla klasser.

3.4 Broms måste finnas

3.5 Fjädring.
Top Fuel har fri fjädring. I övrigt se respektive klass.

3.6 Stänkskydd
Samtliga tävlingsfordon ska vara försedda med stänkskydd. Stänkskydd på tävlingsfordon med spikdubb ska sluta vid marknivå när fordonet är belastat med förare.

3.7 Startnummer
Tävlingsfordon ska vara försett med startnummer, på sidan, väl synliga i 150 km/tim och snörök vid målgång. Ljusa siffror mot mörk bakgrund och vise versa.

3.8 Nödstopp. Kortslutning Elektrisk bränslepump
Nödstopp som automatiskt bryter tändningen, samt ev. elektrisk bränslepump, då föraren lämnar fordonet. Ska finnas. Nödstoppslina ska vara ordentligt fäst vid förarens handled eller klädsel.

3.9 Uppallningsbock
Vid ALL varmkörning eller rensning av drivmatta. SKALL skotern vara uppställd på uppallningsbock, dessutom ska förare ha kopplad nödstopp.

KLASSER

3.10.1 max 600cc fri trimning

3.10.2 max 800cc fri trimning

3.10.3 Stora Racer max 1050cc fri trimning
2-takt turbo är tillåten. Men maskinen skall vara helt standard. 4-Takt turbo är inte tillåtet

3.10.4 Dam Fri cc ej turbo

BREDBAND
3.10.5 Bredbands klassen
Allt fritt minst 50 cm brett drivband. dubb tillåtet.

TRAIL
3.10.6 TRAIL TURBO
Samtliga tävlingsfordon i TRAIL skall vara trafiksäkra och användbara som snöskoter på skoterleder med:
Standard fjädringsväg, Standard motor, Standard Turbo, Standard Variatorer, Standard mattlängd.

3.10.6.1 Tillåtna ändringar.

Styre, skidor, dyna får bytas.
Drivband får bytas till annan kamhöjd. Original mattlängd och infästning av boggi skall användas.
Variatorer får justeras. Original variator skall användas.
Utväxling får justeras med avseende på byte av drev och drivhjul.

Mappning tillåten.
DUBB är tillåtet.
Byte av avgassystem tillåten.
Bränslepump får bytas och extern justering av bränsle tillåten.
Modeller som inte har turbo monterat original. Får eftermontera turbo. Dock max Mitsubishi T19 eller motsvarande med max 46 mm inloppsdiameter.

3.10.6.2 Fjädring
Original fjädringsväg ska bibehållas. Stötdämpare får bytas.

3.10.7 Open Mod 
Man utgår från en skotermodell. Alla ändringar tillåtna. Utan Turbo
OBSERVERA.
Banan och bromssträckan sladdas med skotersladd. Den är INTE slät.

3.10.8 Top Fuel
Man utgår från en skotermodell. Alla ändringar tillåtna.
OBSERVERA.
Banan och bromssträckan sladdas med skotersladd. Den är INTE slät.

  1. TÄVLINGSOMRÅDE

4.1 Tävlingsbana.
Banlängd är ca 150 meter väl sladdad skoterled
Start: Snöstart preparerad med sladd
Mållinje: Markeras tydligt med flagga, koner och färgad linje. Video inspelning.

4.2 Publikavspärrningar
Hela start- och målområdet samt parkeringsdepå och alla de punkter där det antingen är nödvändigt att tillförsäkra de tävlande en hindersfri körning eller att skydda publiken, avspärras på ett betryggande sätt.

4.3 Lyft av skoter för att rensa matta.
Vid ALL upplyftning av tävlingsfordon för rensning av drivmatta ska pallbock användas så konstruerad att den på ett säkert och betryggande sätt hindrar eventuella delar som lossnar att skada förare, team-medlemmar, funktionärer eller publik.
Lyft av maskin utan pallbock med roterande matta = OMEDELBAR UTESLUTNING UR TÄVLING

 

  1. ANMÄLAN

5.1 Anmälan
Sker på www.raceinfo.se

5.2 Avgifter
Anmälningsavgift 250 kr

 

  1. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE

6.1 Säkerhet - Sjukvårdsberedskap

Under tävlingen skall särskilt utsedd personal ha som enda uppgift att kontrollera säkerheten på området.
Tävlingsledaren har yttersta ansvaret för att säkerheten sköts så att man i det längsta skall undvika skador och olyckor.

Under tävling ska det inom tävlingsområdet finnas sjukvårdare som har god erfarenheter av akut sjukvård från ambulans eller akutmottagning. Sjukvårdsutrustning som sjukvårdsväska, bår och bårtransport på banan ska finnas tillgänglig.
En Bårbil ska finnas tillgänglig inom tävlingsområdet, om ambulans inte kan vara på plats normalt inom 30 minuter.

6.1.1 Brandförsvar
I depån ska det finnas utplacerat minst två 6 kg brandsläckare.
Depåfunktionär ska vara utbildad i handhavande av brandsläckare. Vid start området bör fordon utrustad med brandsläckare och utbildad personal finnas. För snabb insats efter bana och uppbromsningssträcka.

6.1.2 Köldgräns
Tävling får inte genomföras vid lägre temperatur på tävlingsplatsen än minus 20 grader.

6.2 Miljö

6.2.1 Oljeuppsamling
Det ska i depå finnas kärl avsedda för hantering av spillolja , bensin och glykol, samt övriga förekommande kemikalier. Kärlen skall tömmas på lämplig ÅVC för återvinning eller destruktion.

6.2.2 Sopor
Det ska i depå finnas kärl avsedda för sopor. Dessa skall sorteras och lämnas på därför avsedd plats eller på lämplig ÅVC