Klasser / reglemente


1 GENERELLT

  • 1.1 Vargen Attacks Hilldrag

Vargen Attacks Hilldrag är en hilldragtävling i Vargens Fjällanläggning. 

  • 1.2 ARRANGÖR

Vargen Attacks Hilldrag arrangeras av Vargens Fjällanläggning.

  • 1.3 LICENS

För deltagande i Vargen Attacks Hilldrag krävs förarlicens utfärdad av SMA (Svenska Motorsport Alliansen)
Helårs licens kostar 800 SEK Gör test och registrera dig för licens på denna länk.
http://smalic.se/forarlic/forarlicensmctest.html
Engångslicens kostar 300 SEK. Använd ett betalkort, ex,vis VISA och betala licensen här:
http://www.svenskamotorsportalliansen.se

  • 1.4 STARTNUMMER och ANMÄLAN

Startnummer väljer man vid anmälan.
Anmälan sker på www.raceinfo.se.
Anmälningsavgiften är 300 SEK / klass
Anmälningsavgiften betalas vid anmälan på tävlingsdagen med uppvisande av gällande SMA licens. Köp licensen i lugn o ro hemma vid datorn. Eller på väg till tävlingen via nätet.

  

 1.5 KLASSER.

  • 1.5.1 Veteran (FRI TRIMNING) -1985

Fri trimning och konstruktion. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.

  • 1.5.2 Veteran (FRI TRIMNING) - 1995

Fri trimning och konstruktion. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.

  • 1.5.3 Stock 600

Maskinen skall vara standard ur kartong. Max 98 oktan bränsle (EJ BLY).
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.

  • 1.5.4 Stock 860

Maskinen skall vara standard ur kartong, Max 98 oktanm bränsle (EJ BLY).
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.

  • 1.5.5 Open Mod (TURBO TILLÅTER)

Fri trimning och konstruktion. Valfritt bränsle (EJ BLY) Dubb är ej tillåtet. turbo är tillåtet.

  • 1.5.6 Open Mod (TURBO EJ TILLÅTET)

 Fri trimning och konstruktion. valfritt bränsle (EJ BLY). Överladdning och lustgas är inte tillåtet. Dubb är inte tillåtet.

  • 1.5.6  Stock 800

Maskinen skall vara standard ur kartong, Max 98 oktanm bränsle (EJ BLY).
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.

 

 

2. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE

  • 2.1 BANA

Bana rakt upp för backen från start 250m. Inga fabricerade hopp i backen.

  • 2.2 ANTAL STARTANDE.

MAX Fyra (4) startande i varje heat.

  • 2.3 ANTAL KVALOMGÅNGAR I VARJE TÄVLING.

Tre (3) Kvalomgångar

  • 2.5 FINALER.

Varje tävling skall avslutas med C-, B- och A-final. Vinnaren i C-final går till B-final och vinnaren går till A-final. Topp tre efter kvalen går direkt till A-final. 4,5,6 plats går till B-Final 7,8,9,10 plats går till C-final.

  • 2.6 DEPÅOMRÅDE

Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har rätt till 3x3 meters yta. 
Depån bör vara öppen för publik under paus. 
Varje förare får entré till 2 stycken mekaniker som gäller för fri passage till maskindepå.

  • 2.7 UPLINE

Upline skall vara placerad i absolut närhet av depåområdet. Heat tavla visar vilket heat som ska köra in i upline. Det är förbjudet att värma maskin med roterande matta i Upline.

  • 2.9 STARTOMRÅDE

Detta skall vara VÄL avspärrat för publik. 
Förare väljer startspår i den ordning man stod i Upline. WarmUp skall inte ske inom startområdet.

  • 2.10 STARTANORDNING

Lampa eller flaggstart skall användas.

  • 2.12 BESIKTNING

Besiktning av maskinen skall alltid genomföras innan tävling. Där man kontrollerar säkerhetsdetaljer. Som Variatorskydd, Nödstopp, Broms.
Besiktning av personlig utrustning som ryggskydd, hjälm, skor och anpassad klädsel, SAMT nödstopp lina och baklyse skall göras i upline inför varje heat.

  • 2.13 SJUKVÅRD

Sjukvårdare ska finnas på området. Sjukvårdsväska, bår ska finnas.

  • 2.15 SPORTSLIGT UPPTRÄDANDE

Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.
Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng. 
Vid grov förseelse. Uteslutning ur tävling.
Detta beslut fattas av tävlingsledningen.
Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.
Bestraffning: Uteslutning ur tävling och vid allvarliga tillfällen. Startförbud.

 

3. PERSONLIG UTRUSTNING

  • 3.1 RYGGSKYDD

Ryggskydd SKALL användas och ska vara godkänd med CE märkning.

  • 3.2 SKOR

Skall vara av kraftigare typ. Motorcross stövel, snowboard sko eller liknande.

  • 3.3 HJÄLM

Skall vara CE godkänd och med hakskydd. Foliering är tillåtet.

  • 3.4 GOOGLES

Skyddsglasögon skall användas under tävling.

  • 3.5 KLÄDER

Kläder som skyddar mot kyla och är anpassad för skoterkörning skall användas

 

4. SÄKERHET

  • 4.1 BRANDSLÄCKARE

Ta med egen brandsläckare

  • 4.2 PALLBOCK

ALL körning med roterande matta, skall ske på pallbock i Depå och i WarmUp zon.
Dra ur mattan, där man lyfter maskinen och håller upp den för hand är strikt förbjudet!
SKALL medföra uteslutning ur tävlingen. Då detta medför mycket stor risk att byxben och skor fastnar i roterande matta. Samt att om mattan går av. Så kan mattan kapar benen på personen som håller upp skotern. MED MYCKET trasiga ben som följd och många månaders sjukskrivning.

 

5 MASKIN SÄKERHETS UTRUSTNING.

  • 5.2 BROMS

Effektiv färdbroms skall finnas.

  • 5.3 VARIATORSKYDD

Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande.

  • 5.6 PALLBOCK

En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern. Pallbocken skall ha täckt baksida. En hand på bromsen skall alltid finnas. Nödstoppen skall vara kopplad.

  • 5.7 NÖDSTOPP
    En fungerande nödstopp skall vara monterad på maskinen. Lina till nödstoppen skall fästas på ett betryggande sätt i föraren då maskinen är igång.

 

6 MILJÖARBETE

  • 6.1 ORDNING I DEPÅ

Samtliga förare SKALL hålla god ordning i depå tält och runt omkring.

 

VÄLKOMNA!