1 GENERELLT
Är en internationellt öppen tävling i snöskoter Backe.
Kan arrangeras av klubbar, företag och organisationer som främjar snöskotersporten.
För deltagande krävs förarlicens.
Utfärdad av SVEMO alternativt SMA (Svenska Motorsport Alliansen) Kontrollera vad som gäller på respektive tävling.
För SVEMO gäller detta:
Skapa profil i SVEMO TA
För SMA gäller detta:
Helårs licens kostar 700 SEK Gör test och registrera dig för licens på denna länk.
http://smalic.se/forarlic/forarlicensmctest.html
Engångslicens kostar 250 SEK. Använd ett betalkort, ex,vis VISA och betala licensen här:
http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registratio…/add/15
Startnummer väljer man vid anmälan.
Anmälan sker på www.raceinfo.se.
Anmälningsavgiften är 300 SEK. Se respektive tävling.
Anmälningsavgiften betalas vid anmälan på tävlingsdagen med uppvisande av gällande licens.
Maskinen skall vara standard ur kartong, ingen kubikbegränsning.
Skidor, styre, dyna, kåpor, matta, dämpare, variatorer och utväxling får bytas / justeras.
Allt annat ska anses som otillåtet. Dubb är ej tillåtet. Överladdning / turbo är ej tillåtet.
MAX 1050 cc. Fri trimmning och konstruktion. Överladdning, lustgas och Dubb är inte tillåtet.
Fri kubik, trimning och konstruktion. Blyfritt bränsle. Dubb är inte tillåtet.
Lika som racer klassen
2. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
Bana skall vara så rak som möjligt, utifrån backens beskaffenhet. Banlängd max 500 m. Minst 8 meter bred.
Bana ska läggas så att publiken ser hela bansträckningen.
Banan kan innehålla hopp, MEN hopp får inte byggas i banan. Man skall följa backens naturliga struktur.
Banan skall markeras väl.
MAX Fyra (4) startande i varje heat.
Tre (3) Kvalomgångar
Arrangören använder samma resultat program som finns kopplat till Raceinfo.s tävlingar.
Varje tävling skall avslutas med C-, B- och A-final. Vinnaren i C-final går till B-final och vinnaren går till A-final. Topp tre efter kvalen går direkt till A-final. 4,5,6 plats går till B-Final 7,8,9,10 plats går till C-final.
Först är det kvalpoängen, Sen bästa placering, Sen sista heat. Om det mot förmodan fortfarande är jämt efter det så lottas det.
Särkörning tillämpas ENDAST om placeringen gäller C-final eller inte. Särkörning tillämpas INTE för placering i B-Final eller A-final.
Maskindepå område skall finnas tillgänglig där varje förare har rätt till 3x3 meters yta.
Depån bör vara öppen för publik under paus.
Varje förare får entré till 2 stycken mekaniker som gäller för fri passage till maskindepå.
Startområde skall ha snöbädd. Startområdets bredd skall vara 8-16 meter.
Detta skall vara VÄL avspärrat för publik.
Upline skall vara i direkt anslutning till startområdet.
Skylt med heatnr skall finnas vid upline väl synlig från maskindepå.
Lampa eller flaggstart skall användas.
Vid tjuvstart gäller omstart.
Förare som tilldöms tjuvstarten skall starta med maskinen avstängd. Ståendes bakom maskinen med nödstoppen i handen.
När starten åter går får föraren starta maskinen och delta i heatet.
Besiktning av maskinen skall alltid genomföras innan tävling. Där man kontrollerar säkerhetsdetaljer. Som Variatorskydd, Nödstopp, Broms, Hål i buk/huv.
Besiktning av personlig utrustning som ryggskydd, hjälm, skor och anpassad klädsel, SAMT nödstopp lina och baklyse skall göras i upline inför varje heat.
LJUDMÄTNING kan förekomma på 1/3 av startfältet.
114dB är max ljudnivå vid full gas på pallbock.
Akut sjuksköterska med god erfarenhet från ambulans eller akutmottagning ska finnas på området. Sjukvårdsväska, bår och räddningspulka ska finnas.
Förbjudet med avsiktlig kontakt (påkörning och liknande) mellan skotrarna.
Bestraffning: Uteslutning ur heat. 0 poäng.
Vid grov förseelse. Uteslutning ur tävling och startförbud i BackCupen resten av säsongen.
Detta beslut fattas av tävlingsledningen.
Förbjudet med gester eller uttalanden som kan anses vara olämpligt/osportsligt uppträdande.
Bestraffning: Uteslutning ur tävling och rapport till SMA för ev annan bestraffning som penningböter, återkallelse av licens, startförbud.
3. PERSONLIG UTRUSTNING
Ryggskydd och bröstskydd SKALL användas och ska vara godkänd med CE märkning.
Skall vara av kraftigare typ. Motorcross stövel, snowboard sko eller liknande.
Skall vara CE godkänd och med hakskydd. Foliering är tillåtet.
Skyddsglasögon skall användas under tävling.
4. SÄKERHET
Brandsläckare skall finnas i varje racebuss som står i depån.
Skall även finnas i mitten av depån och vid starten.
ALL körning med roterande drivmatta, skall ske på pallbock i Depå och på startplatta.
Dra ur mattan, där man lyfter maskinen och håller upp den för hand, SKALL medföra uteslutning ur tävlingen.
Då detta medför mycket stor risk att byxben och skor fastnar i roterande matta. Samt att om mattan går av. Så kan mattan kapar benen på personen som håller upp skotern. MED MYCKET trasiga ben som följd och många månaders sjukskrivning.
5 MASKIN SÄKERHETS UTRUSTNING.
Baklyse skall fungera.
Effektiv färdbroms skall finnas.
Variatorskydd skall finnas och vara tillfredställande och ordentligt fastsatt. Original räknas som tillfredställande.
Vassa kanter och större hål skall skyddas eller täckas för att undvika skärskador på förare.
Hål i färdriktningen som är så stora att man kan få in en hand skall täckas med material av samma hållfasthet som materialet runt hålet.
Stänkskydd skall användas på maskinen. Original stänkskydd bör/kan användas.
En pallbock skall Alltid användas vid varmkörning av skotern. Pallbocken skall ha täckt baksida. En hand på bromsen skall alltid finnas. Nödstoppen skall vara kopplad.
6 MILJÖARBETE
Samtliga förare SKALL hålla god ordning i depå tält och runt omkring.
Miljömatta skall alltid användas under maskin i maskindepån. Skall vara absorberande.
Sopkärl skall finnas utställda i depå.
7 POÄNGBERÄKNING
Heatpoäng räknas enligt följande: 6,4,3,2,1 (vi kan lägga in ytterligare en förare i speciella fall)