Reglemente Burkarcupen 2.24
Reviderad 230621
Reglemente Burkarcupen 2024
1.1 Klasser:
Stock 200cc
Från det år föraren fyller 6år
Cylinder volym 200cc 4t originalmotor
Antal Cylindrar Max 1
Ljuddnivå Max 114 db (A)
Modifieringar Tillåtet: breddning av framvagn, byte av fjädring, ökat varvtal och
variatorjusteringar. EJ tillåtet med förlängning av matta.
Ungdom -85 1 cyl F/A F/C
12-14år (10år med särskilda villkor) Deltagare får tävla från de år (säsong) man fyller 12år t.o.m
de år (säsong) man fyller 14år. Målsman eller annan myndig person är ett krav vid anmälan på
varje tävling. Tävlingar före årsskiftet får tillräknas tävlingssäsongens år så samtliga deltagare
kan köra hela säsongen. De år (säsong) man fyller 15 år får man inte längre delta i
ungdomsklassen utan skall välja lilla standard eller Classic 500 F/A
Skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original.
UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om
inte modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I
komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm(Toppackning)
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri
uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. styrskydd tillåtet. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej bytas till annan modell än original. Fri
uppdatering av fjäder och helix.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295
till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för
att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, så att portar ändrar vinklar eller
förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för
motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” i standardklasserna.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Lilla Standard 400cc -85
Från de år (säsong) man fyller 15 år
Samtliga veteranskotrar i standardklasserna skall till exteriören efterlikna originalmodellen.
Förgasare: FC/FA, MAX 34mm förgasare vid byte från spjäll till Mikuni VM.
Endast Mikuni VM förgasare tillåtet i standardklasser vid modifiering från original. UFO brickor
eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om inte
modellen har det standard.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I
komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm(Toppackning)
Dynor, huv och tank skall efterlikna veteranmodell om inte originalmodell används. Fri
uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. styrskydd tillåtet. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej bytas till annan modell än original. Fri
uppdatering av fjäder och helix.
Boggie: Original boggie får förändras/flyttas för att passa närmast tillgängliga mattlängd. Tex 295
till 307. Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri standard stålskida får användas men får inte modifieras. Styrstål får modifieras för
att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Plastbelag får användas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Inte tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Motor, dvs, cylindrar, block och toppar, får ej bearbetas, ex, får ej bearbetas så att portar ändrar
vinklar eller förändras. Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig
för motormodell. Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet i standardklasserna.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” i standardklasserna.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 500 F/A -95 Dam
Från de år (säsong) man fyller 15 år
Skall vara en originalklass där det är enkelt att komma med familjeskotern eller prova på klass.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” .
Förgasare: Original
UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om
inte modellen har det standard.
Motorn skall vara av fläkt/fartvindkyld modell. Ingen trimning tillåten, cylindrar, block och toppar,
får ej bearbetas. Exempel är ej tillåtet att ändra på portar, vinklar eller förändras på något sätt.
Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell.
Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I
komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm(Toppackning)
Dynor, huv och tank skall efterlikna årsmodell/skotermodell om ej original används. S.k crosshuv
av rätt årsmodell/skotermodell är tillåtet Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. styrskydd
tillåtet. Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej bytas till annan modell än original. Fri
uppdatering av fjäder och helix.
Boggie: Original. Boggie skall vara original. Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda
längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri stål/alu plastskidor plastbelag får användas.
Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002.
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 500 F/A -95
Från de år (säsong) man fyller 15 år
Skall vara en originalklass där det är enkelt att komma med familjeskotern eller prova på klass.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” .
Förgasare: Original
UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om
inte modellen har det standard.
Motorn skall vara av fläkt/fartvindkyld modell. Ingen trimning tillåten, cylindrar, block och toppar,
får ej bearbetas. Exempel är ej tillåtet att ändra på portar, vinklar eller förändras på något sätt.
Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell.
Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I
komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm(Toppackning)
Dynor, huv och tank skall efterlikna årsmodell/skotermodell om ej original används. S.k crosshuv
av rätt årsmodell/skotermodell är tillåtet Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. styrskydd
tillåtet Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej bytas till annan modell än original. Fri
uppdatering av fjäder och helix.
Boggie: Original. Boggie skall vara original. Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda
längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri stål/alu plastskidor plastbelag får användas.
Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 500 F/A -95
Åldersgräns 40 år
Skall vara en originalklass där det är enkelt att komma med familjeskotern eller prova på klass.
Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare. Inga
”Racermaskiner” .
Förgasare: Original
UFO brickor eller annan påverkan för att optimera flöden är inte tillåtet. Powerjet är inte tillåtet om
inte modellen har det standard.
Motorn skall vara av fläkt/fartvindkyld modell. Ingen trimning tillåten, cylindrar, block och toppar,
får ej bearbetas. Exempel är ej tillåtet att ändra på portar, vinklar eller förändras på något sätt.
Kolvar får ej bearbetas. Borrning tillåtet till största överdimension tillgänglig för motormodell.
Motor skall vara av originalmodell för chassiet.
Dubbelpipor är inte tillåtet.
Packningar skall vara av standardmodell eller eftermarknadsprodukt för avsedd modell. I
komprimerat läge skall dessa ej vara tunnare än 0.7mm(Toppackning)
Dynor, huv och tank skall efterlikna årsmodell/skotermodell om ej original används. S.k crosshuv
av rätt årsmodell/skotermodell är tillåtet. Fri uppdatering av styren. Styrhooks tillåtet. styrskydd
tillåtet Styrhöjare tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Variatorer: Motorvariator fritt. Sekundärvariator får ej bytas till annan modell än original. Fri
uppdatering av fjäder och helix.
Boggie: Original. Boggie skall vara original. Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda
längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Fjädringsväg eller funktion får inte förändras.
Skidor: Valfri stål/alu plastskidor plastbelag får användas.
Styrstål får modifieras för att passa skida. Spårvidd får inte ökas.
Förstärkningar av boggie, chassie, skidor eller frambalk får göras.
Bromsar är fritt att modifiera och konvertera.
Utväxlingsförhållanden får ändras. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 600 -1995
MAX 600cc.
16 år åldersgräns. ’
Skotern skall efterlikna originalmodell men fri uppdatering av styre.
Dyna huv och tank ska efterlikna årsmodell/skotermodell om ej original används. S.k crosshuv av
rätt årsmodell/skotermodell är tillåtet
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt
registreringsbevis ej nyare än 1995 och senaste registreringsdatum 951231. Chassinummer skall
stämma med årsmodell 1995.
Fri trimning.
Fri uppdatering av bromsar och primärvariator. Sekundärvariator får ej bytas till annan än
originalmodell
Fri uppdatering av fjäder och helix.
Max 40 mm förgasare
Endast tillåtet med original avgassystem.
Motor skall vara tillhörande till skotermärke och modell. ex. Polaris XLT kan inte använda en
Rotax motor.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Fjädring: Originalboggie tillhörande skotermodell skall användas, fjädringsväg, spårvidd eller
funktion i boggin och framvagn får inte förändras. Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från
udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295 till 307.
Utväxlingsförhållande får ändras
Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 600 Racer -1995
MAX 600cc.
16 år åldersgräns.
Fri trimning.
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt
registreringsbevis ej nyare än 1995 och senaste registreringsdatum 951231. Chassinummer skall
stämma med årsmodell 1995.
Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten. Samtliga delar i vevhuset så som vevhus,
vevaxel & vevstake skall matcha årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från nyare
årsmodeller som passar utan förändring i sin originalkonstruktion.
Block,Cylindrar/Toppar får användas av nyare modell om dem började tillverkats i serieproduktion
före 1995. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Tillåtet att byta motor till annat fabrikat jämfört med chassitillverkare, årsm fram till -95
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av styre.
Fri uppdatering av dyna men den får ej vara nyare än årsmodell 1999.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Skidor: Valfria stål/alu/plastskidor. Plastbelag får användas.
Boggie: får bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna.
Om längre boggie inom årtalsbegränsningen -95 används är de tillåtet under
förutsättning att chassit förlängs motsvarande.
Egna boggieförlängningar tillåts vid byte från udda längds mattor till närmast uppåt/neråt. Tex 295
till 307.
Dubb endast tillåtet vid Oval och Dragrace.
Transmission är tillåtet att byta. Fri uppdatering av drivhjul tillåtet.
Fjädringsväg, spårvidd eller funktion i boggin och framvagn får inte förändras. Ej nyare än 1995.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard. I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Classic 800 -RACER 2002 (Inbjudningsklass fartgrenar)
MAX 800cc
20 års åldersgräns.
Fri trimning.
Förgasare fritt.
Motor skall vara tillhörande till skotermärke ex. Polaris XLT kan inte använda en Rotax motor
Tillåtet med största överdim för originalkolv för skotermärket och motor. Årsmodell enligt
registreringsbevis ej nyare än 2002 och senaste registreringsdatum 021231. Chassinummer skall
stämma med årsmodell 2002.
Omfodring tillåten, Förändring av slaglängd tillåten. Samtliga delar i vevhuset så som vevhus,
vevaxel & vevstake skall matcha årtalsbegränsningarna med tillåtet att använda delar från nyare
årsmodeller som passar utan förändring i sin originalkonstruktion.
Block, Cylindrar/Toppar får användas av nyare modell om dem började tillverkats i
serieproduktion före 2002. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.
Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor.
Fri uppdatering av drivhjul tillåtet. Transmission får bytas.
Fri uppdatering av styre.
Fjädring: Originalboggie tillhörande skotermodell skall användas, fjädringsväg, spårvidd eller
funktion i boggin och framvagn får inte förändras.
Egentillverkade fotholkar tillåtna.
Skotern skall efterlikna originalmodell
Lättare modifiering tex byta till likvärdig dyna.
Eftermarknadschassin för dragrace är inte tillåtna.
I samtliga klasser är avvikelser i färgschema och dekaler från original tillåtet.
I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att deltagande
sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
I samtliga klasser bör maskiners utseende eftersträva ”Året var 1985 1995 2002
I samtliga klasser gäller 32mm kamhöjd mätt från centrum på mattans tjocklek, vilket är
branschstandard. Undantaget Classic 800 Racer 2002 där 44mm gäller.
I samtliga klasser är överladdning förbjudet.
Tilläggsregler (TR) Burkarcupen
• 1.2 Chassiets årsmodell skall kunna styrkas enligt följande: Registreringspapper som stämmer
med chassienummer. Vid avsaknad av chassienummer gäller registreringspapper. Vid avsaknad
av registreringspapper gäller chassienummer.
Vid avsaknad av Registreringspapper samt chassienummer skall chassiet matcha
årtalsbegränsningar. Att endast slipa ett chassienummer är inte tillåtet och kommer beivras.
Clonebyggen är ej tillåtna,de clonebyggen som har giltig vagnsbok 2023 och tidigare samt
godkänts av maskinkontrollant tillåts delta
• 1.3 I samtliga klasser skall var och en som enskild individ ha som högsta prioritering att
deltagande sker för att det är roligt och säkerhet sätts alltid i första rummet.
2
• 2.1 Allmänt:
Vagnsbok till tävlingsskoter skall medföras på samtliga tävlingar, den skall vara korrekt ifylld och
godkänd av maskinkontrollant innan deltagande i tävling. Det innebär att samtliga godkända
tävlingsskotrar som deltar i burkarcupen lyder under gällande reglemente i sin klass. Om
misstanke finns trots godkänd vagnsbok att reglemente ej efterlevs så tillämpas protest.
Vagnsbok följer med maskinen vid försäljning.
Maskinkontrollantgrupp bestående av minst 3 maskinkontrollanter
Maskinkontrollanter kan också ta hjälp av valfria personer vid kontroll.
Maskinkontroller kan ske närsomhelst under tävlingsdag utan förvarning
Förarråd: Inte fastställt men samtliga maskinkontrollanter kan tolka reglementet även vid
utesluten närvaro av förarrådet. Endast ytterst tveksamma eller allvarliga fall lyfts upp centralt till
huvudarrangör för vidare diskussion. Vid utesluten närvaro av såväl maskinkontrollanter som
förarråd avgör tävlingsledaren.
Vid förfrågan skall samtliga förare vara detta tillmötesgående vid eventuell kontroll. Dessa besitter
full tolkningsrätt av reglementet. Respektera beslut och åtgärda eventuella brister enligt utfall.
T.e.x.En Classic 600 som inte håller reglementet kan flyttas till Classic 600 Racer.
• 2.2 Specifika TR kan komma att gälla för enskilda tävlingar gällande arrangörens
förutsättningar och tävlingsgren.
• 2.3 Besiktning: Besiktning av fordon skall ske på varje tävling. Om inte samtliga punkter enligt
checklista är OK får deltagaren åtgärda och återkomma för ny besiktning innan maskin godkänns
för tävling. Fullgod besiktning skall vara gjord innan tiden för besiktning går ut. Varje arrangör
skall utföra besiktning enligt checklista.
Checklista besiktning: Förgasare (Standardklasser), Startnummer, bromsar, nödstopp,
variatorskydd, skidor, styrning, vassa kanter, matta, personlig utrustning (Hjälm, glasögon,
ryggskydd).
• 2.4 Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet,
"maskinkontrollanter" besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.
• 2.5 Vid överträdelse eller misstanke om reglementsbrott: Maskinkontrollant har befogenhet att
när som helst begära kontroll av maskin. Föraren/ägaren skall då på begäran vara beredd att
själv lyfta en cylinder för kontroll och om föraren inte har kunskap skall denne vara med då
kontroll utförs. Maskinkontrollanter ansvarar inte för återmontering eller material så som
packningar etc oavsett utgång av kontroll. Kontroller av motor görs alltid efter tävlingens
genomförande.
• 2.6 Beivrande av regelbrott: Om maskinkontrollanter finner maskinen, enligt
maskinkontrollantens tolkning av regelverket, falla utanför ramen kommer maskinen att förbjudas
fortsatt deltagande gällande tävling eller ges startförbud till kommande tävling beroende av
överträdelsens art. Placering/poäng från gällande tävling nollas om utfallet blir förbud av fortsatt
deltagande. Har deltagaren kommit till en final kommer ny deltagare flyttas upp till dennes
finalplats. Deltagaren kan inte beivras för föregående tävlingar då endast misstanke utan belägg
kan åläggas. Maskinen är välkommen med dess förare nästkommande tävling om
maskinkontrollantens krav om ändring uppfyllts. Deltagaren kan därmed fortsätta sitt deltagande i
cupen.
• 2.7 Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren för diskussion. Se till att det är en väl
befogad protest och tävlingsledaren har rätt att åberopa att handläggning av protesten skall
senareläggas. Vid tolkning av reglementet så kan arrangören eller protesten vända sig till
maskinkontrollanter.150kr per protest betalas direkt till arrangör.
• 2.8 Bryta tävling: Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare/tävlingsledare, kan när som
helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är
inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella
placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.
3 Maskin & Säkerhet
• 3.1 Startnummer: Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel.
Ska följa en standard. minst 15cm hög, fyllda siffror minst 20mm breda, väl brytande siffror mot
bakgrund gällande färg (Svart mot vit eller vit mot svart). Startnummer måste vara av köpt modell.
Inga tejpade siffror tillåts. Ej tillfredsställande startnummer innebär att maskinen inte klarar
besiktning. Detta blir uppenbart när du anmäler dig och du kan inte göra fel.
• 3.2 Utrustning: Alla förare skall använda ryggskydd, rejäla skor, handskar och godkänd hjälm
(Ej ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad modell).
Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.
• 3.3 Varmkörning: Vid varmkörning skall varmkörningspall med heltäckande skydd för mattan
användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Vid varmkörning skall en hand
på bromsen hållas och nödstopp vara kopplad. Samtliga maskiner skall vara konstruerade för att
kunna lyftas upp på en varmkörningspall vid besiktning. Överträdelse beivras. Upprepad
överträdelse kan innebära diskning från tävling.
• 3.4 Depåhastighet: I depån gäller gångfart. Överträdelse beivras. Upprepad överträdelse kan
innebära diskning från tävling.
• 3.5 Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter
primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla
håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina. Nödstoppslina skall vara kopplad vid alla
tillfällen maskinen är igång i anslutning till depå eller tävlingsområdet. Överträdelse beivras.
Upprepad överträdelse kan innebära diskning från tävling.
• 3.6 Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag
får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts i
samtliga klasser. Bromshandtag skall aldrig kunna nypas ända mot styret.
• 3.7 Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan
fånga upp bråte som lossnar eller följt med in i mattan. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin
ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion. Maskiner som utrustas
med dubb skall ha förankrade stänklappar till chassiet. Se §3.14
• 3.8 Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell
skada inte glasbitar lämnar maskinen.
• 3.9 Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd
samt vara väl fastsatta. Original eller bättre räknas som tillfredsställande.
Reglemente Burkarcupen 2.24 230621
• 3.10 Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken.
Endast vid dragrace får skotern sakna bakljus.
• 3.11 Styrskidor: Styrskidor skall i framkant inte vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd
avrundning krävs. Original räcker i de flesta fall. Undantagsfall finns och måste då åtgärdas.
• 3.12 Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² skall täckas av galler eller
liknande material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.
• 3.13 Chassie: Inga vassa kanter får förekomma som kan skada dig själv eller annan förare.
• 3.14 Dubbklass: Förare i dubbklass vid körning på Isovalbana skall klassens alla deltagare
bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Skydd skall också bestå av ett hårt täckande
skydd över bröst och rygg för att förhindra kross skador och kroppspunktering. Ett
helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda.
Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall
nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.
4 Tävlingsgenomförande
• 4.1 Samtliga tävlingar genomförs enligt arrangörens beskrivning.
• 4.2 Dragrace körs enligt dragracingens upplägg med kvalkörningar och finalstege. Antingen Pro
eller Sportsmanstege, eller BC 2.18 Dragracingspecial med kval och C,B,A final med runnerup.
• 4.3 Samtliga övriga tävlingsformer körs i heatform med heatpoäng där minst 10st går vidare
till finalkörningar. Antal startande efter rådande förhållanden. Tidtagning kan förekomma som
särskiljning vid lika poäng.
• 4.4 Burkarcupens startavgifter: 300kr vuxna varav 50kr tillfaller huvudarrangör av
Burkarcupen för samordnande av Burkarcupen centralt. 250kr går oavkortat till
tävlingsarrangörens kostnader. Ungdom 100kr, går oavkortat till tävlingsarrangörens kostnader.
• 4.5 Licens: Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS Svenska
Motorsportsalliansen vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl bil/mc
tävlingar. Licens måste köpas innan tävling och kommer inte att försäljas på tävlingsdagen av
arrangören. Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt.
• 4.6 Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på
tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två
timmar, om inte annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart. Anmälan skall ske inför varje
enskild tävling.
• 4.7 Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler
skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man kör i den klass
maskinen är avsedd för. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass. För att kunna
behålla poängen i cupen måste en och samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart
köras av samma förare. En exakt likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att
inte den med mer ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för
de olika tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans. Det är tillåtet att
dela maskin i 500 F/C-95 klasserna. Det åligger föraren att meddela starter vid deltagande i flera
klasser och problem att hinna mellan.
• 4.8 Start: Vid samtliga starter används flagga eller startljus. Innan start skall starter påkalla
förarnas uppmärksamhet med att peka på dessa för att få bekräftelse. När startern har pekat på
första föraren i gällande heat är startproceduren igång och man kan således dömas för tjuvstart
om man hoppar fram. Variatorryck räknas inte som tjuvstart. Starter eller tjuvstartdomare avgör
varje enskilt fall.
• 4.9 Tjuvstart: Alla tävlingar skall hålla samma regler för tjuvstart förutom dragrace. Vid samtliga
tävlingar skall praxis att lägga sig sist vid tjuvstart för att sedan ta upp kampen göra att man
Reglemente Burkarcupen 2.24 230621
likviderat sin tjuvstart. Vid dragrace innebär tjuvstart automatisk diskning i gällande heat under
eliminering. Vid kvalkörning på dragrace räknas tiden ändå.
• 4.10 Målgång: Då föraren är ett med sin skoter när han lämnar starten skall densamme vara ett
ekipage över mållinjen. Om du så bryter mållinjen med skotern på ryggen så kommer du tilldelas
målgång när skotern bryter mållinjen förutsatt att du är på/under/vid skotern som en enhet.
Hela skotern måste således inte vara över mållinjen utan det räcker att ekipaget bryter mållinjen.
• 4.11 Totalcupspoäng: Bästa resultat/tävlingar 4/4, 4/5, 5/6, 6/7
Poängräkning i cupen sker enligt följande:
01:a 50p - 02:a 44p - 03:a 40p - 04:a 36p - 05:a 32p - 06:a 28p - 07:a 24p - 08:a 20p - 09:a 16p
10:a 12p - 11:a 8p - 12:a 4p
Poängberäkning efter hur många deltagare som varit med dock skall minst 4
deltagare/klass deltagit i tävling för att poäng skall utdelas
Så om det är 10 deltagare i en tävling så ger en första plats 50*1,1=55 poäng
Förutom sista tävlingen som ser ut såhär
01:a 65p - 02:a 57,2,8p - 03:a 52p - 04:a 46,8p - 05:a 41,6p - 06:a 36,4p - 07:a 31,2p - 08:a 26p -
09:a 20,8p 10:a 15,6p - 11:a 10,4p - 12:a 5,2p
Så vid 10 deltagare I sista tävlingen ger en första plats 60*1,1=71,5 poäng
Pokaler delas ut till 1,2,3 på samtliga tävlingar i samtliga klasser.
SM Pokaler delas ut till 1,2,3 för totala cupen i samtliga klasser.
Särskiljning vid lika resultat: Vid lika resultat efter avslutande finaltävling väger sista deltävlingen
tyngst. Om detta inte kan tillämpas gäller följande: Flest segrar, bäst resultat 1:a, 2:a, 3:e tävling
osv. Delad sege